تحقیق مقاله رموز موفقیت در درس و تحصیل

تعداد صفحات: 12 فرمت فایل: word کد فایل: 7227
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
قیمت قدیم:۱۲,۰۰۰ تومان
قیمت: ۹,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله رموز موفقیت در درس و تحصیل

    محورهاى پژوهش:

     

    1 معناى موفقیت چیست؟
    2 عوامل توفیق کدام است؟
    3 نقش دوستان, معلّمان و خانواده در موفقیت دانش آموز چیست؟
    4 چگونه مى توان از استعداد ها بهترین بهره را گرفت؟
    5 ویژگى هاى انسان هاى موفق چیست؟
    6 قواى جسمى و توان مندى هاى بدنى و فکرى چه تأثیرى در رشد علمى دارد؟
    7 تأثیر حافظه و نبوغ فکرى در موفقیت دانش آموز چیست؟
    8 وضعیّت روانى دانش آموز, چه سهمى در توفیق او دارد؟
    9 عوامل عقب ماندگى درسى کدام است؟
    10 چه کنیم که شکست, ما را به یأس نکشاند؟
    11 نقش امید در موفقیت درسى.
    12 تأثیر اخلاص و بعد معنوى در موفقیت تحصیلى.
    13 نقش تغذیه سالم در موفقیت درسى و تحصیلى.
    14 میزان تأثیر ورزش و تفریحات سالم در موفقیت درسى.
    15 نمونه هایى از انسان هاى موفق در کسب علم.
    16 نمونه هایى از شکست خوردگان در مسیر دانش آموزى.

     

    در هر کارى براى رسیدن به (هدف) و کسب موفقیت, رمز و راز و شیوه ها و قواعدى است که رعایت آنها, راه را میان بُر مى سازد. درس خواندن و (موفقیّت تحصیلى) نیز از این قاعده مستثنا نیست. پس سزاوار و بجاست که جوانان این رموز و روش ها را بشناسند و به کار بندند تا از تلاش علمى و آموزشى خود, بیشترین بهره و سریع ترین ثمره را به دست آورند. برخى از این رموز عبارت اند از:

    1 سؤال

     

    دانش آموز, با برخوردارى از روحیه تواضع و کنار گذاشتنِ غرور, آنچه را نمى داند باید بپرسد و مشکلات درسى خود را با معلّم در میان بگذارد. اگر کسى غرور و تکبر داشته باشد, راه فهم و علم را به روى خود مى بندد و (پرسیدن) که اعتراف ضمنى به ندانستن است براى او دشوار مى شود.
    پرسش, (کلید گنجینه دانش) است. این حکمت, در کلمات پیامبر خدا(صلى الله علیه و آله)آمده است: (العلمُ خزائن و مفتاحُها السؤال. )1
    گاهى هم شرم و خجالت مانع پرسیدن مى شود. امام باقر$ فرمود: (بپرس و از پرسیدن روى بر نگردان و خجالت نکش, چرا که این دانش را هر کس تکبّر یا خجالت داشته باشد, نمى آموزد. )2

     

    2 فراغت خاطر

     

    ذهن آشفته و خاطرِ پریشان, مانع تحصیل است. پراکنده کارى و جدّى نگرفتن درس, سبب سستى چرخه آموزش مى شود. آن که هر روز موضوعى و هر فصل رشته اى بر مى گزیند و امروز و فردا مى کند و در کنار درس به کارهاى جنبى و متفرّقه مى پردازد و فرصت تحصیلى را به کارهاى غیر درسى صرف مى کند. عقب خواهد ماند.
    پیامبر خدا(صلى الله علیه و آله)از جمله وصیت هاى حضرت خضر به موساى حکیم را چنین نقل مى کند: (یا موسى! تَفَرّغْ للِعلمِ انْ کنتَ تُریدُه, فانّما العلمُ لمَنْ یَفْرَغُ له;3 اى موسى! اگر علم مى خواهى, خود را براى آن خالص و فارغ بساز, چرا که دانش از آنِ کسى است که خود را براى آن فارغ و یکدل کند.) در توصیه هاى امام سجاد$ راجع به حقوق معلّم آمده است که عقل و ذهن و دل و فهم خود را براى معلّمت خالى و فارغ بساز تا بهتر بتوانى از دانش او بهره بگیرى.4

     

    3 توجّه و گوش دادن

     

    تمرکز فکر و جمع بودن حواس در هنگام تحصیل و فراگیرى دانش, عامل مهمّى براى یادگیرى است. در متون دینى از موضوعى به نام (حُسن الإستماع) یاد شده است; یعنى خوب گوش کردن. کسى که هنگام مطالعه و درس خواندن یا شنیدن درس استاد, حواسش جمع نباشد و خوب گوش ندهد, یادگیرى او هم دچار اختلال و آسیب خواهد شد. از سخنان امام على$ در این زمینه چنین مى خوانیم: (وقتى نزد دانشمندى نشسته اى, بیش از آن که حرف بزنى, بر شنیدن حریص و مشتاق باش و همان طور که خوب حرف زدن را یاد مى گیرى, خوب گوش دادن را هم بیاموز.5
    علامه طباطبائى در باره شهید مطهرى مى فرمود: (مرحوم مطهرى یک هوش فوق العاده اى داشت و حرف از او ضایع نمى شد. حرفى که مى گفتیم, مى گرفت و به مغزش مى رسید… هر چه مى گفتیم هدر نمى رفت ; مطمئن بودم که هدر نمى رود. )6

     

    4 یادداشت

     

    اگر علم را ثبت و ضبط و یادداشت نکنیم, فراموش مى شود. به حافظه هم چندان نمى توان تکیه کرد. بسیارى افراد توفیق علمى خود را مدیون یادداشت هاى خویشند. حضرت رسول(صلى الله علیه و آله)فرمود: علم را به قید و بند بکشید (قیّدوا العلم). پرسیدند: به بند کشیدن علم چگونه است؟ فرمود: (کتابَتُهُ; با نوشتن آن. )7
    امام حسن مجتبى$ فرزندان و برادر زادگان خود را گرد آورد و به آنان فرمود: شما کوچک هاى قومى هستید و امید است که بزرگ هاى قوم دیگر شوید, پس دانش بیاموزید. هر کس از شما نتوانست علم را حفظ کند و به خاطر بسپارد, آن را بنویسد و در خانه اش بگذارد.8 امام صادق$ نیز فرمود: (اکتبوا, فًإنّکم لا تحفظون حتّى تکتبوا;9 بنویسید, شما آموخته هاى خود را حفظ نمى کنید تا آن که بنویسید. )
    ییادداشت بردارى از درس ها, آموخته ها و شنیده ها, یکى از رموز موفقیّت در تحصیل است. بسیارى نیازمند دفترها و جزوه هاى هم کلاسى هاى خویشند, چرا که خود ننوشته اند و از (یادداشت) بهره نگرفته اند.

     

    5 پیگیرى و استمرار

     

    عامل دیگر موفقیّت, جدیّت, پیگیرى, سخت کوشى و خسته نشدن است. هر هدفى با تداوم و تلاش, قابل دسترسى است. اگر با کمترین ضعف و ناکامى به وجود آمده آموزش را کنار بگذاریم و دلسرد شویم, ناکامى هاى بیشتر و بزرگ ترى در انتظارمان خواهد بود. البته جاذبه هاى فرعى و دل مشغولى هاى گوناگون و کشش هاى غیر درسى وجود دارد, اما دانش آموز موفق کسى است که بر این جاذبه ها غلبه کند و از پیمودن راه و کوشش براى نیل به هدف, خسته نشود.
    پیگیرى و تداوم, هم هدف را همیشه زنده مى دارد, هم آموخته ها را زنده و با طراوت نگه مى دارد و هم انگیزه آموزشى را تقویت مى کند. امام على$ فرمود: (هر کس دانش را زیاد مرور و بررسى کند, آنچه را آموخته فراموش نمى کند و آنچه را هم نمى داند, مى آموزد).10 این موضوع به نوعه با مسئله (تکرار) هم مرتبط است. خواندن و تکرار کردن آموخته ها, آن را در ذهن و دل مستقر مى سازد و از فراموشى جلوگیرى مى کند.

     

    6 اغتنام فرصت ها

     

    (زمان), سرمایه هر دانش آموز است. فرصت جوانى و نشاط شباب, زودگذر و غیر قابل بازگشت است. افسوس خوردن بر فرصت هاى سوخته و از دست رفته هم مشکلى را حل ّ نمى کند. اگر بزرگان دین فرصت را همچون ابر, گذرا دانسته اند, هشدارى براى بهره گیرى از (حال) و (فرصت امروز) و هدر ندادن این سرمایه است.
    بهره گیرى از صبحدم, سحرخیزى و از دست ندادن فرصت هاى پر نشاط آغاز روز, بهره هاى فراوانى دارد. در تقسیم بندى وقت ها, باید سرشارترین لحظه ها و پر انرژى ترین ساعت ها را براى کارهاى علمى و فکرى گذاشت; نه آن که در ساعات اولیّه بامداد خوابید و این (زمان طلایى) را در خواب و رختخواب سپرى کرد. پیامبر اکرم(صلى الله علیه و آله)فرمود: در کسب دانش, سحر خیز باشید و اوّل روز در پى آن روید, چرا که سرخیزى مایه برکت و کام یابى است.11 در سرمشق هاى خوشنویسى هم به ما آموخته اند: (سحر خیز باش تا کامروا باشى).

     

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله رموز موفقیت در درس و تحصیل

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    شیوه هاى موفقیت در تحصیل, محمدحسین حقجو.
    2 جلوه هاى معلمى استاد مطهرى, انتشارات مدرسه.
    3 رمز پیروزى مردان بزرگ, جعفر سبحانى.
    4 مسائل آموزش و پرورش, محمد طاهر معیّرى.
    5 حدیث رویش, ابوالقاسم حسینى ژرفا.
    6 تعلیم و تربیت در اسلام, مرتضى مطهرى.
    7 الحیاه , ج 1 (بخش علم و تعلم).
    8 العلم و الحکمه فى الکتاب و السنّه, محمد محمدى رى شهرى.
    9 اگر نوجوان مى شدم!, مولود شمس نژاد.
    10 سى درس براى موفقیّت, ج. کامیارراد.
    11 مهارت در اندیشیدن, ادوارد. د. بونو, ترجمه بهمن لطیف.
    12 آداب تعلیم و تربیت در اسلام, شهید ثانى, ترجمه محمد باقر حجّتى.
    13 وظایف اخلاقى معلم و شاگرد, محمد اسماعیل نورى.
    14 دفتر را باز کنیم, حمید گروگان.
    15 در مکتب تجربه, حمید گروگان.
    16 نگرانى ها و ناامیدى ها, محمد جعفر امامى.
    17 کلیدهاى تربیتى و تعلیمى, دکتر رجبعلى مظلومى.

تحقیق در مورد تحقیق مقاله رموز موفقیت در درس و تحصیل, مقاله در مورد تحقیق مقاله رموز موفقیت در درس و تحصیل, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رموز موفقیت در درس و تحصیل, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله رموز موفقیت در درس و تحصیل, تحقیق درباره تحقیق مقاله رموز موفقیت در درس و تحصیل, مقاله درباره تحقیق مقاله رموز موفقیت در درس و تحصیل, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رموز موفقیت در درس و تحصیل, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله رموز موفقیت در درس و تحصیل, موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله رموز موفقیت در درس و تحصیل
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت