تحقیق مقاله تجزیه و تحلیل و نقد آثار تجسمی زمینه های نگارگری در ایران

تعداد صفحات: 14 فرمت فایل: مشخص نشده کد فایل: 18282
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: هنر
قیمت قدیم:۱۲,۰۰۰ تومان
قیمت: ۹,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
کلمات کلیدی: N/A
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه تحقیق مقاله تجزیه و تحلیل و نقد آثار تجسمی زمینه های نگارگری در ایران

    هنر ایران از آغاز هنری، ذهنی و معنوی بوده و گرایش به سوی انتزاع داشته است سرازیر شدن یونانیان به ایران و تحمیل عناصر عینی، مادی و طبیعت گرایی عوامل سویی در هنر ایران به جا گذاشته است که هنر سلوکی و اشکانی(226-250م) حاصل کوششهای این یونانی ماب کردم هند اصیل ایرانی است.

    به هر حال شکست پیامدهایی به دنبال داشت که هنرمندان ناگزیر از پذیرفتن آن بودند. بدین معنی که هنر ایرانی که اصولا هنری تخیلی، تمثیلی، و فراخاکی بود، عواملی از هنر حقیقی طبیعت گرا و زمینی هنر هلنی با یونانی را پس از تحمل شکست در خود جای داد. به یک کلام هنر ایرانی که اصولا لاهوتی بود تأثیراتی از هنر یونان که ناسوتی بود با خود همراه ساخت و نمونه های آن هنر دوره سلوکی و سپس هنر التقاطی دوره اشکانی است (226م).

    با وجودی که در پشت بسیاری از سکه های این دوره حروف یونانی به چشم        می خورد، ولی تدریجا این هنرمندان از نفوذ هنر مادی و طبیعت گرایی داشت نزدیک شدند. در دوره ساسانی (226 تا 636 م) هنر شکل اصیل خود را بازیافت و عوامل مادی، طبیعت گرا و زمینی هنر یونانی از آن دور گشت و پیوند مجدد خود را با هنر دوره هخامنشی بازیافت. به اعتقاد اغلب صاحب نظران هنر نگارگری این دوره از یک نظام دینی چون مانیگری سرچشمه می گیرد. مانی برای کتاب دینی خود ارژنگ از نگارگری سود جست. این نگاره ها ویژگی خاص هنر ایرانی را نظیر ذهن گرایی، دور شدن از تقلید محض طبیعت، و دو بعدی نمودن عوامل طبیعی، که خاص ایرانیان بوده با خود همراه داشت.

    ولی مانیگری به شدت تحت پیگرد بود، و بنیانگذاران آن مانی، که به طور مستند آثاری از کتاب وی در دست است که ویژگیهای خاص هنر ایران را با خود همراه دارد، در سال 290 میلادی کشته شد و کتاب مصورش را در آتش سوزاندند. ولی نسخ دیگر این کتاب تا سده ها باقی ماند، و در واقع بر منشاء نگارگری ایران مؤثر افتاد.1

    با آغاز اسلام و دعوت به توحید هنر نگارگری مجددا از هنر کشش به سوی عوامل طبیعی گرایی دور افتاد و هنرمندان کوشش نمودند تا با استفاده ار بیان تصویری فضایی مطابق با نیازهای معنوی و خلوص نفسانی رقم زنند. در این میان حکومت عباسی(656-133 ه.ق) پایگاه محکمی برای رشد و تخکیم هنرها، به ویژه هنرهایی گردید که پیوند مسلمی با هنرهای تجسمی داشتند نظیر: نقاشی، کتابت، جلدسازی، فلزکاری و غیره.

    ولی اغلب هنرشناسان و صاحب نظرانی که در مورد هنر نگارگری ایران تحقیق و بررسی کرده اند از جمله بازیل گری، بر این اعتقادند که “… عربی شمردن این هنر همانقدر خطاست که ایرانی دانستن مطلق آن نادرست است”.1

    بازیل گری در کتاب خود می نویسد:“ در اینکه ایرانیان تنها مردمانی بودند که اینگونه نقاشی را بین خود پرورده و از درون آن پدیده تکامل یافته تری بوجود آورده بودند تردیدی نیست. این هنر در اسپانیا سده ها متبلور ماند و شکل نازلی از آن در شمال افریقا ابقا شد.”2 بنابراین در دوره عباسیان مکتب بغداد شکل می گیرد و برای مدت شش قرن هنری در دنیای اسلام قوام می یابد که از نظر تداوم و هماهنگی و وحدت مضامین و مفاهیم کم نظیر بود.

    حمله مغولها به سرزمین های اسلامی در سال 616 ه.ق آغاز گشت. این حمله که ابتدا توسط چنگیز صورت گرفت، با حمله پی در پی، به تسلط کامل مغولها به سرزمینهای اسلامی منجر شد و با سقوط بغداد و کشته شدن آخرین خلیفه عباسی، المستعصم بالله 256ه.ق(1285 م) صورت نهایی یافت. مغولها مقر حکومتی خود را زمستانها در بغداد و تابستانها در تبریز قرار دادند. فتوحات مغولها در سرزمینهای اسلامی باعث از میان رفتن مکتب بغداد نگردید، بلکه این هنرستان بعد از آنهم همچنان فعال بود، ولی بسیاری از عناصر چینی و ایرانی در آن راه یافتند. از آنجمله است کتاب منافع الحیوان   “این بختیشوع” حدود 700 ه.ق (1300م) که دارای 94 اثر بی نظیر از حیوانات    افسانه ای و یا تغییر شکل یافته، طبیعی است. دیگری کتاب جامع التواریخ 714 ه.ق (1314م) خواجه رسیدالدین فضل الله است که در تبریز مرکزی به نام ربع رشیدی بر پا ساخت و بسیاری از مؤلفان، نقاشان، خوشنویسها و استادان پیشه و هنر را برای تدوین کتب تاریخ و طبیعی استخدام نمود و به آفرینش گماشت. در حقیقت تصاویر کتاب مزبور مجموعه ایست که در آن تقلید هنر خاور دور و هنرستان بغداد و نفوذ آن در یکدیگر به روشنی آشکار است. بازیل گری در این زمینه می نویسد:“ احتمال مقیم بودن هنرمندان چینی در کارگاه رشیدالدین کاملا وجود داشته و اینان قادر بودند نمایشگر و بیانگر سبک چینی باشند. نفوذ مستقیم چین در مورد جزئیات کار نیز به یقین بیش از میزانی است که قبلا به چشم می خورد، و معروف است که رشیدالدین از همکاری چینی ها در نگارش تاریخ خود مستفید بوده است. شک نیست که سرپرست قسمت، کوشیده است تا نوعی یکدستی در آثار این مکتب پدید آورد.”(1)

     

  • فهرست و منابع تحقیق مقاله تجزیه و تحلیل و نقد آثار تجسمی زمینه های نگارگری در ایران

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    1-بورکهارت، تیتوس. هنر اسلامی:زبان و بیان.

    ترجمه مسعود رجب نیا، تهران، انتشارات سروش، 1356.

    2-تجویدی، اکبر. نقاشی ایرانی از کهن ترین زمان تا دوره صفویه، تهران، انتشارات وزارت فرهنگ و هنر، 1352.

    3-کربن، هنری. ارض ملکوت، ترجمه سید ضیاءالدین دهشیری، تهران، انتشارات طهوری، (چاپ دوم) 1374.

    4-گری، بازیل. نگارگری در ایران، ترجمه فیروز شیروانلو، تهران، انتشارات توس، 1355.

    5-نصر، سید حسین. “عالم خیال و مفهوم فضا در مینیاتور ایرانی”.

    باستانشناسی و هنر ایران، شماره یک (زمستان 1374).

    6-نصر، سید حسین. هنر و معنویت اسلامی، ترجمه رحیم قاسمیان، تهران، انتشارات حوزه هنری 1375.

    Soudavar, Abolala. Art of the persian courts, New York, Rissoli, 1992

     

تحقیق در مورد تحقیق مقاله تجزیه و تحلیل و نقد آثار تجسمی زمینه های نگارگری در ایران, مقاله در مورد تحقیق مقاله تجزیه و تحلیل و نقد آثار تجسمی زمینه های نگارگری در ایران, تحقیق دانشجویی در مورد تحقیق مقاله تجزیه و تحلیل و نقد آثار تجسمی زمینه های نگارگری در ایران, مقاله دانشجویی در مورد تحقیق مقاله تجزیه و تحلیل و نقد آثار تجسمی زمینه های نگارگری در ایران, تحقیق درباره تحقیق مقاله تجزیه و تحلیل و نقد آثار تجسمی زمینه های نگارگری در ایران, مقاله درباره تحقیق مقاله تجزیه و تحلیل و نقد آثار تجسمی زمینه های نگارگری در ایران, تحقیقات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله تجزیه و تحلیل و نقد آثار تجسمی زمینه های نگارگری در ایران, مقالات دانش آموزی در مورد تحقیق مقاله تجزیه و تحلیل و نقد آثار تجسمی زمینه های نگارگری در ایران, موضوع انشا در مورد تحقیق مقاله تجزیه و تحلیل و نقد آثار تجسمی زمینه های نگارگری در ایران
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت