ایده های دانش آموزان
سرگلو رایت آل شباهت بین ایده های دانش آموزان و ایده های محققان اولیه را مورد بررسی قرار می دهد.نتایج بخش اولیه این تحقیق شباهت بین ایده های تازه افراد شرکت کننده و ایده های محققان گذشته را که مرتبط با الکتریسته و مغناطیس می باشد را نشان می دهد در بخش دوم HOS مورد استفاده قرار می گرفت تا به دانش آموزان کمک کند که بر ایده های تازه شان غلبه کنند در قسمت سوم انها اثربخشی و کارایی روش تاریخی را بر یادگیری مفاهیم دانش آموزان بررسی می کردند آنها از باهت بین ایده های تازه افراد شرکت کننده و ایدههای محققان استفاده می کردند تا تغییر ادراکی (ذهنی ) دانش اموزان را ترغیب کند در ابتدا دانش اموزان وظایفی را بدون داشتن متن یا زمینه تاریخی انجام می دادند اما بعداَ تکالیف و وظایفشان را طبق تجربه FERADAY انجام می دادند برای سنجش درک مفاهیم علمی دانش اموزان قبل و بعد از الگو (رفتار) تاریخی از ابزار نا محدود استفاده می کردند.نتایج تحقیق نشان می داد که دانش آموزان با استفاده از تاریخچه علوم می توانند بر ایده های تازه خودشان غلبه کنند.
عبد الخلیک و لدر مند تاثیر دروس HOSبر نظرات NOS دانش جویان دانشکده را ارزیابی کرد..نمونه تحقیق انها شامل دانش جویان کارشناسی ففارغ التحصیل و معلمان اینده علوم میشد که در کلاس های HOS ثبت نام کرده بودند و دروس HOSرادر برمی گرفت بدون این که روی محتویعلمی هیچ بحث شود گاهی اوقات استادانبه هنگام سخنرانی ،صراحتاَ دانشجویان را در مورد ابعادNOS مطلع می کردند.
آنها را نظرات NOSدانشجویان را با ابزار NOSارزیابی می کردند و مصاحبه های تکمیلی را با دانشجویان و اساتید انجام می دادند علی رغم نظر اکثر مربیان اموزشی که معتقد بودند بهترین روش برای تغییر نظرات NOS ، HOS است نتایج نشان داد که HOS تاثیر چندانی روی نظرات دانشجویان NOS نمی گذارد. این تغییر ناشی از اطلاعات صریح و اشکار در مورد NOS که به جای این که در تاریخچه علوم در دروس ارائه شود به وسیله اساتید طی سخنرانی ارائه و فراهم می شد.
راروین در تاریخچه نظریه احتراق استفاده کرد تا دید گاهی را برای دانش جویان نسبت به NOS ایجاد کند . او دانش جویان دبیرستانی را با ایده های اولیه شعله و اتش (سوختگی) اشنا کرد در مورد تاریخچه احتراق آنها را مطلع کرد از آزمایش های اولیه نتیجه گیری کرد و ازمایشی را در مورد سو ختن انجام داد .وی بیان کرد که استفاده آموزشی او از سوختن ( آتش) باعث می شود که دانش آموزانش دید گاه بهتری نسبت به NOS و تصور بهتر و مفید تری از علم داشته یاشند آروین از تاریخچه علوم استفاده کرد و. میزان یادگیری دانش آموزان از علم و درک آنها از NOS را سنجید او در دو کلاس درس دو شیوه متفاوت آموزشی را به کار گرفت:
یک گروه مضمون تاریخی و دیگری فرم پایانی ، او بر اساس محاسبه و تحلیل کیفی پی برد که دانش آموزانی که در گروه مضمون تاریخی قرار گرفته اند ( الف ) درک کمی از روش رشد دانش و شناخت علمی را کسب کرده اند (ب) قدرت تخیل و خلاقیت محققان را درک کرده اند (ج) فهمیدند که دانش و مهارت علمی مجموعه ی پایداری از اصول و حقایق نیست. وی مشاهده کرد که استفاده از پرسکتیو و نمای تاریخی تاثیر مثبتی بر روی نظرات و دید گاه دانش آموزان گذاشته است . اما تفاوت چشم گیری از درک محتوی علم بین دو گروه دانش آموز دیده نمی شد . علی رغم این که انتظار داشتم پرسکتیو تاریخی منجر به درک مشخصی از مفاهیم و موضوعات بشود ، نتایج تحقیق نشان داد که هیچ تفاوتی در درک محتوی علوم معاصر ( کنونی) در بین دو گروه وجود ندارد.
P.59
کلوب فر و کلی (CLOBFER ∞ COOLEY) موارد HOSرا به عنوان روش اموزش در کلاس های علوم دبیرستان (راهنمایی ) توسعه داده اند .{ از موارد HOS به عنوان روش اموزشی در کلاس های علوم دبیرستان استفاده کردند .}
این یک تحقیق و بررسی مهمی بود چون سایر تحقیقات در مورد استفاده از HOS یا در سطح دانشکده بود یا برای معلمان آینده علوم در دهه 70 میلادی انجام می گرفت . پروژه ایشان به خاطر استفاده از اطلاعات تاریخی از قبیل اطلاعاتی در مورد سرگذشت محققان ، اختراعا دانشمندان و فلسفه چند تن از دانشمندان ، مطالب ( محتوی) آموزشی را غنی ( تکمیل ) کرد مطالعات 8 موضوعی با استفاده از HOS برای موضوعات متفاوت در زمینه ها ی مختلف از علوم توسعه یافت گروه های آزمایشی ( تجربی ) از موضوعات HOS استفاده کرد در حالی که گروه های کنترل برنامه آموزشی سنتی را به کار گرفتند .
نتایج نشان داد که استفاده از موضوعات HOS تاثیر مهم و چشم گیری را بر روی درک کار علمی دانش آموزان و هم چنین بر روی شیوه ها و اهداف علم ( علوم ) گذاشته است . به هر حال دستیابی دانش آموزان نسبت به محتوی دانش شاهد تغییر چندانی نبود.
اگرچه تاریخچه موضوعات علمی موثر تلقی می شد اماهیچ مطالعه (تحقیق) تکمیلی وجود نداشت که موضوعات HOS را بسط دهد . راسل در بررسی تحقیقاتش که از دهه 50 میلادی تا 70 میلادی انجام داده است بر اهمیت تحقیق کلوپفر تاکید دارد موضوعات ممتاز HOSکلوپفر شامل یک قالب رایج و معمول ( سنتی ) نیست ، و اکنون این موضوعات نایاب شده اند سولومن راتال یک بررسی تحقیقاتی ( پژوهشی) را انجام داد دانش آموزان 3 مدرسه در مناطق مختلف بریتانیا در بررسی او شرکت کرده بودند . برنامه آموزش ملی ، از جمله استفاده از موقعیت تاریخی بود پیگیری شد نتایج حاکی از آن بو دکه آموزش تارخچه علوم در چارچوب برنامه درسی عادی مدارس به درک دانش آمو زان از NOS کمک می کند محققان بیان می کردند که اقدام ( حرکت ) مهمی وجود دارد که جدای از تجربه گرایی میمون ( خوش شانس) است و به سمت ارزیابی دوسویه از آزمایش و تئوری میل می کند . معلمانی که در این تحقیق شرکت کرده بودند بیان کردند که به نظر نمی رسد دانش آموزان در یادگیری علوم مدرن ربطی به استفاده از HOS داشته باشد بلکه ممکن است HOS فرآیند ذهنی و عقلی را راحت تر تغییر دهد . بکر ( BECKER) و تیم تحقیقش با یک شرکت تلویزیونی کار می کردند نمایش های 10 دقیقه ای ویدئویی تولید می کردند فعالیت های این مدل شامل مقوله های زیر می شد.
الف . بررسی های نامحدود : دستی و ذهنی دانش آموزان
ب . پروژه های خلاقیتی فکورانه ( بازتابی ) نوشتاری و خواندنی
ج . بحث ، گفتگو و شبیه سازی در سر کلاس
د . فعالیت هایی که در خارج از کلاس تولید می شوند .
این مطالب به همرا ه معلمان آموزشی دیده ای که با مطالب کار های فرضی MINDWORKS آماده شده بودند و هم چنین در طی دو هفته در مورد کاربردشان آموزش دیده بودند و معلم های آموزش ندیده ای که مطالب کار های ذهنی را بدون آموزش فرا گرفته بودند مورد ارزیابی و سنجش قرار گرفتند . معلمان تطبیقی آن چرا که معمولا با مطالب کار ذهنی MINDWORKS انجام نداده بودند آموخته و همچنین علمکرد های کلی برای دانش آموزان گروه رفتاری دارای ارزش بیشتری از دانش اموزان با معلمان تطبیقی داشت.
P .60
به هر حال برای مفاهیمی که مرتبط با مجموعه پایینی است با نفاهیم آموزش داده شده در بررسی فعلی بیشتر مرتبط است هیچ تفاوت مهمی بین گروه رفتار ( تلقی ) تاریخی و گروه کنترل مشاهده نشده مطالب کارهای ذهنی MINDWORKS آزمایش شده اند تا کارایی شان را که مرتبط با نظر دانش آموز و علو ف مورد برسی و ارزیابی قرار گیرد بکژمی گذرد که بین کلاس هایی که از کار های ذهنی (مایندورک) استفاده کردند و کلاس هایی که قبل از روش تاریخی شذوع شده اند تفاوتکمی وجود دارد . نظرات گروه تطبیقی به دروس علوم و علاقه شغلی در علوم از زمان قبل از امتحان و بعد از امتحان به طور چشمگیری کم شده است. هیچ نوع تغییر نگرسی خاصی بین دو گروه ف گروهی که معلم شان مایندورک را آموزش دیده بود و معلمی که فاقد آموزش این برنامه بود دیده نمی شد بکر و تیم تحقیقش روش های تحقیقی رامهیا کردند از جمله نوار های ویدئویی که مرتبط با HOS بود بعد از پروژه نظرات معلم با بررسی مقیاس لکرت (لیکرت ) به همراه موار نامحدود درجه بندی شد . طبق گزارش ها دید گاه معلمان به استفاده از مایندورک MINDEORKS ثبت و خوش بینانه بود .
3. ساختار نظری :
اخیرا HOS در اموزش علوم مهم شمرده می شود چون تاثیرات بالقوه ای را بر درک NOS می گذارد اما تاثیرا ت آن روی یادگیری دانش آموزان هنوز جای بحث و گفتگو دارد به منظور توضیح اثرات استفاده از HOS در یادگیری دانش آموزان ، مربیان آموزشی ( علمی ) همانندی بین یادیری دانش آموزان از مفاهیم و افزایش دانش را در طول تاریخ مورد بحث قرار می دهد گرچه شباهت هنوز مبهم است اما همانندی بین ایده های محققان و ایده های تازه ی دانش آموزان می تواند به دانش آموزان کمک کند که علم ( درس ) را یاد بگیرند HOS ممکن است به ساز ماندهی ایده های دانش آموزان کمک کند و روابط بین مفاهیم را استحکام بخشد چون شباهت بین زمینه مطالب آموزشی و ساختار معلوماتشان وجود دارد وقتی درس ها ادامه یافتند امکان دارد دانش آموزان قادر به شناسایی شباهت های بین ایده های دانشمندان و مفاهیم تازه خودشان باشند که این امر به دانش آموزان کمک می کندتا پیشنهاداتی را ارائه دهند و ساختار شناختاری جدیدی را به وجود آورند در این تحقیق انتظار می رود شباهت بین ایده های محققان و ایده ها ی تازه ی دانش آموزان به دانش آموزان کمک کند تا ساختار شناختاری ( شناختی) خود را توسعه دهند ساختاری که متشکل از پیشنهادات و مفاهیم است.
تئوری آموزشی هدفمند بر همانندی دانش جدید در ساختار دانشی موجود استوار است که شامل مفاهیم و پیشنهادات یک فرم و شبکه معانی می باشد . مفاهیم به عنوان قواعدی رویدادها یا اهداف به همراه ویژگی های مشخص تعریف می شود پیشنهاد ها ف گفته هایی هستند که ارتباط با مفاهیم یا ارتباط بین دو یا چند مفهوم را توضیح می دهند . تئوری یادگیری هدفمند اموزشی را به عنوان رشد ساختار شناختی توضیح می دهد ساختار شناختی به تدریج رشد می کند و مفاهیم جدیدی را مرتبط با پیشنهادات شباهت سازی می کند . در پروسه ی هم گون سازی ، دانش قبلی دانش آموزان برای یادگیری مفاهیم و پیشنهادات قضابا و موضوعات جدید اهمیت دارد بنابراین گسترش مطالب آموزشی و روش های تدریس باید با توجه به مطالبی باشد که دانش آموزان در مدارس تجربه کرده اند و مرتبط با محتوایی باشد که در دروس آموخته اند .
وقتی دانش آموزان فاقد مفاهیم مرتبطی باشند که برای ارتباط با علم و دانش جدید ضروری است در درس های علمی کلاس با ساختار شناختاری موجود مواجه می شوند و بنابراین یادگیری ارزشمند اتفاق نمی افتد .
مطالب آموزشی باید از لحاظ روانشناسی ، منطقی یک زمینه معنایی بالقوه ای ر فراهم کند از نظر روانشناسی دانش اموزان بایستی رابطه ی بین ساختار شناختاری خودشان و موضوع بحث راببینند . از لحاظ منطقی ، بافت قابل فهم پیشنهادات مرتبط به مطالب آموزشی را با ساختار های شناختاری موجود در دانش آموزان پیوند می دهد .بنابراین آموزش (یادگیری) مطالب باید مرتبط با آن چه باشد که دانش اموزان با خودشان به کلاس های علمی می آورند و دانش آموزان باید از رابطه بین ساختاری شناختاری خودشان و بافت ( زمینه ) آموزشی آگاهی داشته باشند . یکی از روش هایی که برای ارزیابی یادگیری ارزشمند دانش آموز اشتفاده می شود بازنمایی و نمایش مفهوم است نوآک و تیم تحقیقش برای ارائه ساختار علمی دانش اموزان شکل شبکه ای از مفاهیم مرتبط با پیشنهادات ف روش نمایش مفهوم را توسعه دا د و نقشه های مفهومی ابزاری برای منظم کردن و ارائه کردن دانش هستند این نقشه ها شامل مفاهیمی هستند که معمولا َ در دایره ها و معیبه هایی از چند نوع بسته بندی شده اند و روابط بین مفاهیم یا پیشنهادات ( موضوعات ) به وسیله یک خط مرتبط است ارائه می گردد.