تعداد صفحه:
۱۷
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
اصلاحات آموزشی اصلاحات ارائه شده پس از دوره اصلاحات میجی و جنگ جهانی دوم راه را برای توسعه آموزش در ژاپن هموار کرد. با این حال، اخیراً مشکلاتی چند در مدارس کشور بروز کرده است که خشونت، ارعاب،رقابت سخت و بی امان جهت کسب جایی در بهترین مدارس را شامل میشود. به علاوه ضرورت تبدیل این سیستم به سیستمی مناسب تر برای عصر حاضر جامعه ژاپن که در حال بازسازی صنعتی،و توسعه فن آوری و جهانی ...
تعداد صفحه:
۱۷
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
این فصل ، سه نوع سیستم ، به ویژه روش های تدریس انفرادی موجود در آنها را بحث و بررسی خواهیم کرد . با وجود این باید تاکید کرد که سیستم طبقه بندی که در زیر انجام گرفته صرفا به منظور راحتی مطالعه است . سیستم های موسسه مدار : در اغلب مدارس ، دانشگاهها و موسسات آموزشی ، بعضی از فعالیت های مربوط به انفرادی سازی یادگیری را در داخل یک سیستم کلی معلم / موسسه مدار می توان انجام داد . میزان ...
تعداد صفحه:
۶
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
شیوه صحیح مطالعه ،چهار مزیت عمده زیر را به دنبال دارد: 1- زمان مطالعه را کاهش میدهد. 2- میزان یادگیری را افزایش میدهد . 3-مدت نگهداری مطالب در حافظه را طولانی تر می کند. 4- بخاطر سپاری اطلاعات را آسانتر می سازد. برای داشتن مطالعه ای فعال و پویا نوشتن نکات مهم درحین خواندن ضروری است تابرای مرور مطالب،دوباره کتاب رانخوانده و در زمانی کوتاه ازروی یادداشتهای خود مطالب را مرور کرد . ...
تعداد صفحه:
۱۱
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
مقدمه یادگیری (learning discomfort )یک فرایند است. در هر فرایند عوامل و متغیرهایی در حال تعاملند. نوع و شدت تعامل ، تغییرات گوناگونی را به دنبال میآورد. بررسی همه عوامل موثر در فرایند تدریس ، امکان پذیر نیست. چند تا از مهمترین این عوامل که تاثیر آشکاری در روند یادگیری دارند عبارتند از: آمادگی ، انگیزه و هدف ، تجارب گذشته ، موقعیت و محیط یادگیری ، روش تدریس رابطه جز و کل ، تمرین ...
تعداد صفحه:
۵۶
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
روس تدریس اصوات (Phonetics ): الف- مرحله معرفی ( Presentation ) 1- از دانش آموزان بخواهید کتاب هایشان را بسته و به شما گوش دهند. 2- نوار قسمت مورد تدریس را روشن کرده و یا خود با صدای بلند کلمات را چند بار بخوانید. ب- مرحله تمرین (Practice ) 1- کلاس را به دو قسمت تقسیم کنید از یک گروه بخواهید بعد از شما تکرار کنند در حالی که گروه دیگر گوش میدهند. سپس نقش گروه ها را عوض کنید. بدین ...
تعداد صفحه:
۱۶
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
روز معلم مبارک باد دغدغه معلم همیشه این است که حیات بشر، بر مدار ارزش ها و کرامت انسانی بچرخد و شناخت خدا و مکتب و دین، همت اساسی آدمی باشد و هیچ بیگانه ای را مجال تجاوز به فرهنگ ارزشی دین و میهن فراهم نیاید. در این مسیر خطیر، بزرگانی گام نهاده اند که نامشان بر تارک زمان می درخشد. علامه شهید استاد مرتضی مطهری (رحمه الله) از همین طایفه مقدس است که در سنگر تعلیم و تعلم، به قله های ...
تعداد صفحه:
۲۴
دسته بندی:
علوم اجتماعی و جامعه شناسی
آموزش و پیشگیری از HIV چشم انداز های برنامه ریزی چشم اندازهای اصلی برنامه ریزی برای آموزش درباره /HIV ایدز به شرح زیر هستند: نقش آموزش در پیشگیری از گسترش بیماری، و اثرات بیماری در سیستم آموزشی رویکردهای مبتنی بر چشم انداز نخست، تا حد زیادی ولی نه به طور کامل، مربوط به برنامه های درسی و آموزشی و نحوه سازماندهی و اجرایی است و به همین ترتیب شیوه های مبتنی بر چشم انداز دوم با ...
تعداد صفحه:
۵
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
معدودی از استادان ، اهمیت نگارش مطالب علمی و یا نقش آن را در یادگیری موضوع درسی ، شکل دهی به ایده ها ، نظرات و گسترش مهارت های فکری منکر می شوند . نوشتن کمک می کند تا دانشجویان موضوعات درسی را بهتر فراگیرند .لازم نیست تا یک متخصص در نوشتن یا حتی یک نویسنده ماهر باشید تا بتوانید مهارت های خود و دانشجویان را در نوشتن توسعه بخشید و مجبور نیستید ساعات کلاس خود و یا زمان نمره دادن را ...
تعداد صفحه:
۷
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
امروزه بر اثر پیشرفت سریع علوم و تکنولوژی ویافتههای جدید روانشناسی و تعلیم و تربیت، مفهوم آموزش و پرورش به کلی دگرگون شده و دامنه آن نیز گسترش یافته است. نقش تعلیم و تربیت جدید آن است که استعدادها و تواناییهای دانشآموزان را شکوفا نموده و آنان را برای شرکت در فعالیتهای سازنده جوامع پویای بشری آماده سازد به نحوی که سعادت واقعی افراد و جوامع تأمین گردد. نیل به این هدف مستلزم ...
تعداد صفحه:
۴
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
چالش های پیش روی آموزش و پرورش مدیریت ، شغلی سخت و طاقت فرسا است برای اینکه مدیران بایستی با منابع محدود و امکانات کم به انتظارات مشتریان پاسخ دهند . ماهیت قرن 21 ایجاب می کند که مشتریان انتظارات رو به تزاید داشته باشند چون قرن 21 به قرن انفجار دانش و اطلاعات مشهور است . اطلاعات اینترنت در هر 6 ساعت 2 برابر می شود . بیش از 3 هزار شبکه تلویزیونی ماهواره یی به امر اطلاع رسانی ...
تعداد صفحه:
۳۴
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
کاربرد اصطلاح افت تحصیلی یا اتلاف در آموزش و پرورش، از زبان اقتصاددانان گرفته شده و آموزش و پرورش را به صنعتی تشبیه میکند که بخشی از سرمایه و مواد اولیه را که باید به محصول نهایی تبدیل میشد، تلف کرده و نتیجه مطلوب و مورد انتظار را به بار نیاورده است. البته کاربرد اصطلاح قصور و واماندگی در تحصیل مطلوبتر است. وقتی صحبت از افت تحصیلی میشود، منظور تکرار پایه ...
تعداد صفحه:
۱۲
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
آموزش اصول که تفاوت اندکی با آموزش مفهوم براساس مراحل هفت گانه یادشده دارد ، نگاهی بیندازیم . روش آموزش اصول درتوضیح مراحل آموزش اصول ..... ، این اصل به عنوان نمونه ، موردتوجه قرارگرفته است : " درزبان انگلیسی ، صورت جمع اکثراسم هابااضافه کردن S به آخراسامی مفرددرست می شود . " مرحله (1) عملکردی راکه پس ازآموزش اصل ازیادگیرنده انتظارداریددرآغازدرس بیان کنید . در اینجا نیز معلّم ...
تعداد صفحه:
۲
دسته بندی:
تاریخ
۱-مشاوره تحصیلی قبل از پیروزی انقلاب در ایران مساله راهنمایی و مشاوره و تهیه مقدمات آن بین سالهای 1337 تا 1350 شروع شد و جریان پیدا کرد. از سالهای 1337 با برگزاری سمینارهای متعددی طرح مشاوره و راهنمایی در آموزش و پرورش مطرح شد و نیز تربیت نیروی مشاوره در دانشگاهها و تهیه ابزار کار مشاوران ، دورههای کارآموزی ضمن خدمت ، تهیه وظایف و طرح و جاانداختن آن از جمله اقدامات بعدی در این ...
تعداد صفحه:
۱۳
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
تاسیس دانشکده طب فکر تاسیس دانشگاه از سال 1307 شمسی و در زمان وزارت معارف سید محمد تدین به وجود آمد ولی چون وسائل این کار به هیچ کیفیتی فراهم نبود ناچار اجرای آن به تاخیر افتاد با این توضیح که در اسفند ماه سال 1305 هجری شمسی در مذاکرات قبل از دستور مجلس شورای ملی ( دکتر سنگ ) درباره « ونیوتیه » از وزیر معارف پرسید که آیا اقدام شده یا نه و اضافه کرد به واسطه نداشتن ونیوتیه است که ...
تعداد صفحه:
۱۷
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
سه رویکرد مختلف در یادگیری انفرادی : در این فصل ، سه نوع سیستم ، به ویژه روش های تدریس انفرادی موجود در آنها را بحث و بررسی خواهیم کرد . با وجود این باید تاکید کرد که سیستم طبقه بندی که در زیر انجام گرفته صرفا به منظور راحتی مطالعه است . سیستم های موسسه مدار : در اغلب مدارس ، دانشگاهها و موسسات آموزشی ، بعضی از فعالیت های مربوط به انفرادی سازی یادگیری را در داخل یک سیستم کلی ...
تعداد صفحه:
۲
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
الگوی تدریس چیست؟ الگو، معمولاً به نمونه کوچکی از یک شیء یا به مجموعه ای از اشیای بیشمار گفته می شود که ویژگیهای مهم و اصلی آن شیء بزرگ یا اشیاء را داشته باشد. الگوی تدریس، چهارچوب ویژه ای است که عناصر مهم تدریس در درون آن قابل مطالعه است. انتخاب یک الگوی تدریس، بستگی به نوع آگاهی معلم از فلسفه و نگرشهای تعلیم و تربیت خواهد داشت. تدریس یک فرآیند است و فعالیتی است که در داخل یک ...
تعداد صفحه:
۶
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
همچنین طرح این پرسش در شرایط امروزی آموزش عالی و دانشگاه ها بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد زیرا آموزش عالی و تحصیلات دانشگاهی هر روز گسترش می یابد و فراگیرتر می شود و در هر لحظه صدها هزار انسان جوان وقت و نیرو مادی و معنوی خود را صرف دانشگاه می کنند. دانشگاه امروز دانشگاه توده گرا و انبوه است نه دانشگاه نخبه گرا و محدود گذشته. در این دانشگاه توده گرا دانشجویان از طبقات اجتماعی ...
تعداد صفحه:
۶
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
همچنین طرح این پرسش در شرایط امروزی آموزش عالی و دانشگاه ها بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد زیرا آموزش عالی و تحصیلات دانشگاهی هر روز گسترش می یابد و فراگیرتر می شود و در هر لحظه صدها هزار انسان جوان وقت و نیرو مادی و معنوی خود را صرف دانشگاه می کنند. دانشگاه امروز دانشگاه توده گرا و انبوه است نه دانشگاه نخبه گرا و محدود گذشته. در این دانشگاه توده گرا دانشجویان از طبقات اجتماعی ...
تعداد صفحه:
۴۱
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
آموزش و پرورش پایه توسعه علوم و فنون یک کشور به حساب می آید . دولت چین برای توسعه آموزش و پرورش اقلیتهای ملی سیاست ها و اقدامات زیر را اجرا می کند : توجه و کمک به اقلیتهای ملی در توسعه آموزش و پرورش ؛ تاسیس اداره دموکراتیک آموزش و پرورش ؛ احاله حقوق توسعه خودمختار آموزش و پرورش اقلیتهای ملی به این ملیتها و مناطق اقلیت نشین ، اهمیت به آموزش زبان و خط اقلیتهای ملی و آموزش دو زبانه ...
تعداد صفحه:
۲۷
دسته بندی:
علوم اجتماعی و جامعه شناسی
آموزش و پرورش در ایران (تغییر مسیر از آموزش در ایران) تاریخ آموزش و پرورش در ایران به دورانهای باستانی و آریاییان نخستین میرسد. آموزش در ایران باستان نوشتار اصلی: آموزش در ایران باستان در فلات ایران، دست کم از پانزده هزار سال پیش، انسان زندگی میکرده است. دربارهٔ چگونگی آموزش و پروش مردمانی که پیش از آریاییها در این سرزمین زندگی میکردند آگاهی چندانی در دست نیست. نزدیک به ...
تعداد صفحه:
۷
دسته بندی:
علوم اجتماعی و جامعه شناسی
مقدمه : دانشآموزان پسر افغان در هنگام اشغال افغانستان توسط شوروی (دهه ۱۳۶۰) و جنگ های داخلی این کشور (دهه ۱۳۷۰)، شالوده آموزش و پرورش افغانستان از هم پاشید. در دورهٔ قدرت طالبان دختران خانهنشین شده و اجازهٔ تحصیل از آنها گرفته شد. در این دوره، به جای درسهای علمی مانند کیمیا و فیزیک در مدارس، بیشتر بر آموزشهای مذهبی تاکید میشد. اکنون براورد میشود کمتر از نیمی از مدارس ...
تعداد صفحه:
۱۴
دسته بندی:
علوم اجتماعی و جامعه شناسی
مدیریت آموزشی براساس متمم دهم و تغییرات ناشی از نظام آموزشی غیرمتمرکز ، سیاستگزاریها و نیازها توسط هیئت مدیره آموزشی ایالت تعیین شده که تحت رهبری رئیس هیئت مدیره آن ایالت و کارکنان بخش آموزش ایالتی اداره میشود.رئیس هیئت مدیره معمولاً توسط فرماندار یا هیئت مدیره آموزشی ایالت انتخاب میشود.هرایالت (بجزهاوایی)از مناطق آموزشی تشکیل شده است که تحت نظر هیئت مدیره آموزشی ایالت بوده و از ...
تعداد صفحه:
۱۵
دسته بندی:
علوم اجتماعی و جامعه شناسی
هدف یکی از بهترین تعریف هایی که از مهندسی برق شده است، این است که محور اصلی فعالیت های مهندسی برق، تبدیل یک سیگنال به سیگنال دیگر است. که البته این سیگنال ممکن است شکل موج ولتاژ یا شکل موج جریان و یا ترکیب دیجیتالی یک بخش از اطلاعات باشد. مهندسی برق دارای چهار گرایش است که در زیر بطور اجمالی به بررسی آنها می پردازیم و در قسمت معرفی گرایشها به تفصیل در مورد هر کدام صحبت خواهم ...
تعداد صفحه:
۵۱
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
کلیات جامعه در حال خیزش ما به شدت نیازمندیک دیدگاه آموزشی جدید و در عین حال شاداب است که هم نوعی (( فلسفه توسعه آموزشی پرورشی )) باشد و هم بتواند چشم انداز روشنی از آینده آموزش کشور ترسیم نماید . شرایط جدید, ملت ها را در برابر دو دیدگاه آموزشی زیر قرار داده است : دیدگاه آموزش با تکیه بر فناوری اطلاعاتی و ارتباطی دیدگاه یادگیری دائمی و مادام العمر و ژرف انقلاب تکنولوژی سیمای جهان ...
تعداد صفحه:
۱۱
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
گفته شده است که در مدرنیته، جای انسان و خدا، عوض شده است، ذهن انسان، تمایلات انسان و منافع او، اصالت یافته و هر آنچه او را محدود کند (اعمّ از اخلاق، حقیقت و تکلیف) در مرتبه دوم قرار میگیرد و اومانیزم، فردگرائی، آزادی، دمکراسی، لیبرالیزم و سکولاریزم، همه بر همین اساس، پای گرفتهاند. در اسلام، انسان، نه دشمن خدا و نه رقیب اوست. اسلام میخواهد که انسان، خلیفه خدا باشد. میخواهد ...
تعداد صفحه:
۵۱
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
اجرای برنامه 1 بر روی دکمه Start کلیک کنید. 2 اگر در منوی اصلی Start عبارت Microsoft Office Word وجود دارد روی آن کلیک نمایید. 3 اگر عبارت Microsoft Word را در منوی اصلی start نمیبینید، اشارهگر ماوس را بر روی All Programs ببرید و از منوی باز شده Microsoft Office و سپس Microsoft Office Word 2003 را انتخاب کنید. 4 پنجره Word باز شده و بر روی نوار کار ویندوز، دکمه مربوطه ظاهر ...
تعداد صفحه:
۱۱
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
مقدمه: امروزه لازم است طرح های صنعتی با دقت و سرعت انجام گیرد. برا ی جامه عمل پوشاندن به این هدف، کامپیوتر نقش اساسی را ایفا میکند. دراین راستا نرمافزارهای بسیاری در زمینه طراحی مهندسی به کمک کامپیوتر عرضه شدهاند و یکی از این نرمافزارها AUTO CAD میباشد. اتوکد یک بسته نرم افزاری، برای طراحی با کامپیوتر میباشد. این برنامه که آن را CAD (Computer Aided Design )، به معنای ...
تعداد صفحه:
۹۶
دسته بندی:
حقوق و فقه
مقدمه – تعریف ماده1- مدارس غیر انتفاعی مدارسی است که از طریق مشارکت مردم, مطابق اهداف و ضوابط و دستور العمل های عمومی و وزارت آموزش و پرورش تحت نظارت آن وزارتخانه تاسیس و اداره میشود. مبحث اول- تاسیس مدارس غیر انتفاعی ماده 2- موسس یا موسسان مدارس غیر انتفاعی فرد یا افراد حقیقی و نیز اشخاص حقوقی هستند که بر طبق مفاد این قانون اقدام به تاسیس واحد اموزشی می نمایند. ماده 3= موسس یا ...
تعداد صفحه:
۹
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
معلمی شغل نیست؛ معلمی عشق است. اگر به عنوان شغل انتخابش کرده ای، رهایش کن و اگر عشق توست مبارکت باد. (شهید رجایی ) اوست خدایی که در میان مردم درس نخوانده پیامبری از خودشان مبعوث کرد تا آیاتش را بر آنها بخواند وآنها را تزکیه کند وکتاب وحکمت بیاموزد . (سوره مبارکه جمعه ، آیه 2 ) تعلیم و تعلم از شئون الهی است و خداوند، این موهبت را به پیامبران و اولیای پاک خویش ارزانی کرده است تا ...
تعداد صفحه:
۴
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
ما عندکم ینفذ و ما عند الله باق. «نحل-96» آنچه نزد شماست تمام می شود و از بین می رود ولی آنچه نزد خداست باقی می ماند. اهداف آموزش: 1- تقویت روخوانی و روان خوانی قرآن کریم 2- آشنایی با قرائت زیبای ترتیل قرآن 3- آشنایی با معنای برخی از کلمات پراستعمال قرآن 4- درک معنا و توانایی ترجمه برخی از عبارات و آیات ساده و پرکاربرد قرآن 5- آشنایی با برخی از داستانها 6- تقویت علاقه و انس به ...
تعداد صفحه:
۷
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
افت در لغت به معنای افتادن – نقصان – کاستی و کاهش است و اصطلاح آموزشی آن افت تحصیلی است که در معنای عام به مردودی دانش آموزان و تکرار پایه ی تحصیلی اطلاق می شود . گرچه علل افت در مقاطع مختلف تحصیلی تا حدودی با یکدیگر تفاوت دارد اما شاید بتوان یک سری علت را بطور عام بیان کرد و بطور اخص در هر پایه ی تحصیلی نیز عوامل خاص آن را بیان نمود . بررسی علل افت تحصیلی در مقاطع مختلف احتیاج ...
تعداد صفحه:
۱۰
دسته بندی:
روانشناسی
دکتر فرزاد فخیمی نزدیک شدن زمان امتحانات همواره برای دانش آموزان و دانشجویان با بروز حالات و واکنش های هیجانی، رفتاری، عصبی و.... همراه است. این قشر از جامعه از یک طرف تحت تأثیر عوامل استرس زای عمومی که کل جامعه را متأثر می کند، قرار دارند و از طرف دیگر با حضور فعال در متن جامعه علمی، فشارهای مقطعی ناشی از الزامات دانش اندوزی، مطالعه، تحقیق، امتحانات و... را تجربه می کنند و هرچه ...
تعداد صفحه:
۴۶
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
(مربوط به آزمونهای هماهنگ مدارس) موسسه الگوی توسعه نمونه مجری طرح مرآت دارنده اولین گواهینامه ISO9001 : 2000 در زمینه تکنولوژی آموزشی مقدمه در موقعیت های مطلوب یادگیری ، فرایند های ارزشیابی و آموزش به نحو جدایی با هم مرتبط هستند . اهمیت ارزشیابی در اندازه گیری میزان یادگیری خلاصه نمی شود . موضوع مورد ارزشیابی ، طرق انجام آن و چگونگی بیان نتایج همگی حامل پیامی روشن و آشکار است . ...
تعداد صفحه:
۳۴
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
آیا اخیرا فراموش می کنید , دسته کلید خود را کجا گذاشته اید؟ داخل اتاق میشوید بدون اینکه بدانید برای چه کاری به آن سمت میروید؟ آیا بعد از ریختن چای در استکان قوری را در یخچال می گذارید؟ شماره تلفن منزل خود را فراموش می کنید ؟ نگران نباشید! متخصصان معتقدند که استرس های روزمره تا حدی مغز انسان را تحت تاثیر قرار می دهند که کم حافظگی را به وجود می آورد. روانشناسان در این زمینه تو صیه ...
تعداد صفحه:
۳۳
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
مقدمه هدف پیامبران از بعثت مهمترین پرسش در طول تاریخ بشر است عده ای معتقدند هدف پیامبران جهت گیری معنوی و ضد دنیایی بوده است. محور تعلیمات پیامبران توجه به آخرت، پرداختن به درون و رها ساختن برون، گرایش به ذهنیت و گریز از عینیت بوده است. گروهی نقش پیامبر را در گذشته مثبت، مفید و در جهت تکامل تاریخ می دانند و معتقدند که پیامبران اساسی ترین نقش ما را در اصلاح بهبود و پیشرفت جوامع ...
تعداد صفحه:
۲۰۰
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
آزمودنی شماره 1 توصیف آزمایشگر ازآزمودنی : کودک دارای نقص بینایی – آرام – بدون سؤال نقاشی را شروع کرد از گردی صورت آدمک / عدم استفاده از پاک کن. توصیف آزمودنی از نقاشی: (در حال پاسخ به سؤالها دارای اضطراب / تکان دان دستها و لرزش صدا) این کیه؟ یه دختره مامان و باباش دوستش دارن یا نه؟ آره دوسش دارن چی کار کرده؟ به یکی کمک کرده ، هیچوقتم کاربد نمی کنه. جنبه های کلی نقاشی: الف) محل ...
تعداد صفحه:
۳۱
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
مقدمه: انبوهی از برنامه های سازمانی را که من دیدهام مثل مناسک رقص بارانند، اصلاً تأثیری بر هوای پس از آن ندارند، اما کسانی که در آن شرکت میکنند فکر میکنند دارد. افزون بر این بسیاری از توصیهها و دستورالعملهای مربوط به برنامهریزی درباره بهتر کردن رقص است نه تغییر هوا. راسل ایکاف 1 تاریخچه تفکر سیستمی با جنگ جهانی دوم عصر سیستمها آغاز شد. علیرغم تشکیل شدن سیستم از اجزای به ...
تعداد صفحه:
۲۱
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
خلاصه: از تصمیم گیری گروهی، به دلیل محدودیت پایه های اطلاعاتی و دانش فردی یا به دلیل قانون تصمیم ، یک تصمیم گیرند. به تنهایی ممکن است توانایی ارزیابی آلترناتیوهای انتخابی رانداشتند. این شرایط می تواند به ناسازگاری در نقطه تصمیم گیری گروهی منجر شد و این ناسازگاری ها تحت رویکرد های موجود به دشواری تعدیل می گردند. بر مبنای Rough set theory ، ما رویکرد جدیدی را پیشنهاد میدهیم که 2 ...
تعداد صفحه:
۲۲
دسته بندی:
روانشناسی
ناتوانی های خواندن و یادگیری (Fs17) Fs17 اطلاعات ناتوانی > انتشارات > NZCHCR انتشارات مرکز ترویج بین المللی برای بچه های ناتوان .ناتوانی های خواندن و یادگیری روزنامه توضیح (توجیه) (FS17) .چاپ چهارم 2004. تقریبا حدود 22 صفحه چاپ شده.تفسیر PDF فهرست:معرفی/نگاهی به یادگیری/ناتوانی ها/کمک به کودکتان/ یادگیری/نوجوانان با مشکلات خواندن یا یادگیری /منابع /سازمان معرفی: مرکز ترویج بین ...
تعداد صفحه:
۲۲
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
مقدمه: توسعه و تعمیق مشارکت از اهم مباحث تعلیم و تربیت معاصر است. بدون تردید آگاهی از نظریات مردم، دانشمندان و دست اندرکاران آموزش و پرورش زمینه را برای ارتقاء مشارکت و نظارت مردم در آموزش و پرورش هموار می سازد. رسیدن به این مهم مستلزم آن است که مدیران، مجریان و دست اندرکاران جهت بهینه سازی تصمیمات و بهبود روش ها و برخورداری از بالاترین بهره وری در ابعاد مادی و معنوی، ضمن بهره ...
تعداد صفحه:
۱۱
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
مقدمه آموزش عمومی هنر در نظام آموزش و پرورش ایران از غفلت و بی توجهی تاریخی رنج می برد این در حالی است که در طی حدود دو دهه گذشته ، نظام های آموزش و پرورش پیشرفته در جهان فعالیت های گسترده ای را برای بر طرف کردن این نقیصه اساسی آغاز کرده اند . دامنه این فعالیت ها در حدی است که برخی از این دوران به عنوان دوران « احیای آموزش هنر » نام برده اند . * مشکلات و ضعف های موجود د رآموزش ...
تعداد صفحه:
۱۵
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
پیشرفت تحصیلی یکی از متغیرهای اصلی آموزش و پروش است ولی میتوان از آن به عنوان شاخص عمده سنجش کیفیت آموزش و پرورش یاد کرد . معمولاً پیشرفت تحصیلی بر اساس نتایج آزمون ها مورد سنجش قرار می گیرد و نمراتی که دانش آموزان در دروس مختلف کسب می نمایند نشانی از میزان پیشرفت تحصیلی آنان تلقی می کنند . یک مرحله از طراحی آموزش ، تعیین نظام ارزشیابی است . ارزشیابی صحیح اطلاعاتی از قبیل نقاط ...
تعداد صفحه:
۲۵
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
اهداف تعلیم و تربیت از دیدگاه فارابی بدین ترتیب میتوان اهداف تعلیم و تربیت در نزد فارابی را بیان کرد الف ) آموزش عقاید صحیح و تقویت اعتقاد به آنها. عقایدی همچون اعتقاد به خدا، عقل فعال، جهان آخرت، سعادت و راه وصول به آن از طریق شناخت افعال و اعمالی که به سعادت منتهی میشود. ب ) آموزش مهارتهای لازم برای تصدی وظیفه در مدینه فاضله ج ) ترغیب و تشویق افراد برای عمل بر طبق عقاید صحیح ...
تعداد صفحه:
۲۶
دسته بندی:
علوم اجتماعی و جامعه شناسی
به سوی نسل بعدی جمعیت و الگوهای برنامه ریزی آموزشی[1] نویسنده: اسکات مورلند[2] ترجمه: داور فخری در سالهای اخیر از اهمیت آموزش به عنوان سرمایه گذاریهای لازم برای توسعه اقتصادی کاسته نشده است. بدون آموزش، توسعه در مفهوم واقعی کلمه ممکن نیست تنها آموزش است که می تواند مهارتهای لازم برای رسیدن به رشد پایدار اقتصادی و افزایش کیفیت زندگی را ایجاد کند. اکنون نیز این اظهارنظر، ورود به ...
تعداد صفحه:
۷
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
چکیده این مقاله مدارس را با نگاهی به ویژگیهای مدرسهها بر اساس نوع سازمانها و فعالیتهای محوری آنها تقسیمبندی میکند. مدارس به پنج دسته تقسیم شده و شش محور سازمانی مهم در ارتباط با این مدرسهها مورد بررسی قرار میگیرند. پنج نوع مدرسه عبارتند از: سنتی، خام، دارای عملکرد بهبود یافته، پیشرو و دارای عملکرد عالی. منبع : روزنامه همشهری، شنبه 25 تیر 1384، سال سیزدهم، شماره 3748، ...
تعداد صفحه:
۱۱
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
چکیده رویکرد جدیدی که در سالهای اخیر بر مدیریت عملیات حاکم شده، رویکرد مدیریت زنجیره تامین (SCM) است. زنجیره تامین شبکه ای از تسهیلات و مراکز توزیع است که وظایف تهیه و تدارک مواد خام، تبدیل آن به محصولات نهایی و واسطهای و توزیع این محصولات نهایی به مشتریان را انجام میدهد. امروزه شرکتها نیازمندند تا یکپارچگی منظمی را در تمام فرایندهای تولیدی- از ماده خام تا مصرف کننده نهایی – ...
تعداد صفحه:
۱۴۱
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
درس اول ولایت و حکومت الهی. 1- انواع مالکیت: الف) حقیقی: فقط از آن خداست. ب) قراردادی: مانند مالیکت انسان به اموالش. ج) مالیکت اصلی از آن خداوند متعال است و از سوی او به افراد بخشیده شده است. 2- آیه: و لله ملک السموات و الارض و الله علی کل شیء قدیر. * و مالیکت و فرمانروایی آسماء نها و زمین از آن خداست و خدا بر همه چیز توانا می باشد. نتیجه آیه: این آیه بیانگر مالیکت حقیقی است. ...
تعداد صفحه:
۱۴
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
ارزشیابی و آزمون سازی تعداد دانشآموزان: 120 نفر تعداد سوالات آزمون: 20 سوال که شامل 10 سوال در ک مطلب، 5 سوال گرامر و 5 سوال لغت است. بیل گیتس و صنعت رایانه بیل گیتس شخص مهمی در صنعت رایانه است . او سالهای زیادی است که رئیس شرکت مایکرو سافت و نیز ثروتمندترین فرد در آمریکاست. اما او چگونه توانست این موفقیت را بدست آورد؟ او چیزهایی زیادی از پدر و مادرش آموخت. در حالیکه بیل به ...
تعداد صفحه:
۲۳
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
چکیده: در این پژوهش تأثیر دو شیوه پیادهروی، تداومی و تناوبی در سراشیبی بر آنزیمهای CPK و LDH سرم در پسران مبتدی 15 تا 18 ساله بررسی شد. 19 پسر غیر ورزشکار 15 تا 18 ساله (10 نفر در گروه فعالیت تداومی و 9 نفر در گروه تناوبی)، به صورت تصادفی از مدارس شهر همدان شرکت داشتند. اندازهگیری برخی از مشخصات آنتروپومتریکی و فیزیولوژیک آنها مانند: سن، قد، وزن، محیط ران، درصد ضربان قلب ...
تعداد صفحه:
۴۳
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
فصل اول – مقدمه تاریخ هر قوم و ملتی شناسنامه آن قوم و ملت است و هر موجود بیشناسنامه ، گمنام و بی اعتبار است . گذشت قرون و اعصار نمایانگر آن است که آدمی به همان اندازه که نگران آینده خویش است ، به گذشته خود نیز دلبستگی دارد . گویی گذشته او پشتوانه زندگی حال و آینده اوست . بنابراین ، تاریخ و شناخت آن جزء جداناپذیر زندگی انسان است . تاریخ با تمام لعزندگی و ابهامش جالب است . هیچ ...
تعداد صفحه:
۵۴
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
«مقدمه » مدت شانزده سال است که در شغل مقدس معلمی، همان که شغل انبیاء می نامند، مشغول به تدریس هستم و در طی این سالها تجربیات زیادی اندوخته ام و همچنین از تجربیات دیگران استفاده کند و راه پیمودشده را مجدداً پیمودن خطاست، چون استفاده از تجربیات دیگران راه رسیدن به هدف را کوتاهتری کند. من هرگز فکر نمی کردم بتوانم مجموعه ای را بنویسم که هم اکنون در پیش روی شماست ، ولی باید اذعان ...
تعداد صفحه:
۷
دسته بندی:
روانشناسی
مغز انسان مثل یک ارکستر پیچیده است. نقشها و فعالیتهای آن، یعنی همان عملکرد های عصب شناختی، به شدت به هماهنگی، کنار هم قرار دادن و همزمان کردن احتیاج دارد. درست مانند هر ارکستر دیگری، نقش هر نوازنده بنابر موقعیت تغییر میکند. و همان طور که گاهی نقش سازهای زهی یا بادی در موسیقی پر رنگ تر میشود، عملکردهای عصب شناختی متفاوتی به هنگام خواندن زبان،ریاضی، گزارش نوشتن یا ورزش کردن ...
تعداد صفحه:
۱۴
دسته بندی:
علوم اجتماعی و جامعه شناسی
چکیده: هدف از این پژوهش، بررسی رابطه بین ناهنجاریهای جسمی (پشت کج، پشت گود و پشت گرد، کف پای صاف، پای ضربدری، پای پرانتزی) و آسیبهای حرکتی (شکستگی، در رفتگی، پیچ خوردگی، کشیدگی، زخم و جراحت و کمر درد) در دانشآموزان پسر مدارس راهنمایی و متوسطه میباشد. این تحقیق که از نوع علی و پس از وقوع است، به صورت میدانی به تجزیه و تحلیل نتایج میپردازد. جامعه آماری تحقیق شامل: کلیه ...
تعداد صفحه:
۶
دسته بندی:
روانشناسی
بعضی از موقع ها بررسی یک سیستم وقتی در خارج آن نشسته ای به مراتب ساده تر از موقعی است که در داخل آن با خود سیستم به کلنجار مشغول هستی . از موقعی که به کانادا امده ام احساس می کنم با توجه به مقایسه ای که می توانم فرهنگ ایران را با سایر فرهنگ ها کنم درک پیچیده تری از خواص فرهنگی ایران به دست آورده ام. در این نوشته سعی خواهم کرد به بعضی از مشکلات اصلی نظام آموزشی ایران بپردازم. این ...
تعداد صفحه:
۱۵
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
مقدمه مطالعه و کتابخوانی مانند هر کار فکری دیگری شرایط و اصولی دارد که اگر افراد آنها را مراعات کنند ، بازده کاریشان افزایش می یابد ، یادگیریشان وسیع تر و عمیق تر میگردد : دیرتر خسته می شوند و می توانند زمان بیشتری مطالعه کنند . اصول حاکم برمطالعه ، بسیار ساده است اما بخاطر ساده بودن توجه چندانی به آنها نمی شود که بهترین راه حل برای این مسئله ، یادآوری آن اصول است . لذا در این ...
تعداد صفحه:
۲۱
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
چکیده : فرآیند یاددهی و یادگیری ناگهان اتفاق نمیافتد بلکه حاصل طراحی و سازماندهی دقیق و متنوعی میباشد. همه افراد از نظر یادگیری یکسان نمیباشند بلکه باهم متفاوتند در بعضی از آنها یادگیری از طریق چشم، در بعضی از طریق گوش در بعضی از طریق لامسه و ... انجام میشود پس افراد در یادگیری باهم متفاوت میباشند در نتیجه روشهای ارزشیابی باید متنوع و متفاوت باشد و با توجه به تفاوتهای فردی ...
تعداد صفحه:
۲۲
دسته بندی:
علوم اجتماعی و جامعه شناسی
طرح کلی یک ساعت درس تربیت بدنی مشخصات کلی عنوان درس: آمادگی جسمانی موضوع: کسب و بهبود تعادل مدت جلسه: 45 دقیقه شماره درس: 3 نام دانشجو معلم: معصومه چوب بر تاریخ: 20/01/86 روش تدریس: توضیحی – نمایشی هدف کلی کسب تعادل اهداف جزئی حیطه دانشی: آشنایی با چگونگی حفظ تعادل هنگام حرکت و وضعیت های مختلف بدن- آشنای با برخی تمرینات تعادلی حیطه مهارتی: مهارت در حفظ تعادل هنگام حرکات و وضعیت ...
تعداد صفحه:
۹
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
چکیده: یکی از مسایل عمده ای که فارغ التحصیلان جوان دانشگاههای ایران خصوصاً در سالهای اخیر، با آن درست به گریبانند عدم انطباق نیازهای عملی و انتظارات شغلی آنها با محتوای دروسی است که در دانشگاهها آموخته اند. این مقوله خود نیاز به ریشه یابی مفصل و تحقیق و تفحص در جنبه های گوناگون دارد که از حوصله بحث ما خارج است. آنچه این مقاله سعی در شکافتن و پرداختن به آن دارد، مسئله محتوای فعلی ...
تعداد صفحه:
۱۱
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
مقدمه بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمْ یا اَیُّها الذَّینَ ءامَنوا اَطیعُوالله و اَطیعُوالرَّسُولْ و اوُلی الْماَمرِ مِنْکُمْ سوره مبارکه نساء آیه شریفه 59 منّت خدای را عَزّوَجلْ که طاعتش موجب قربت است و بشکرانهاش مزید نعمت، پس هر نفسی که فرو میرود، مُمِدّ حیات است و چون برآید مفرّح ذات. پس چنین است که قرآن کریم در سوره نساء آیه 59 میفرماید: ای اهل ایمان، ای ...
تعداد صفحه:
۲۰۹
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
در این بخش، ابتدا به سیر تکوینی خدمات اطلاعات و کتابخانه ای در چند دهه اخیر ونقش آن در پیشرفت و توسعه جوامع آمریکا و انگلیس اشاره گردیده و سپس نمونه هایی از کتابخانه های الکترونیک و روند اجرا در چند کشور مورد بررسی قرار گرفته است. با بررسی تاریخ تمدن بشری مشخص میشود که کتابخانه ها بخش جداناپذیر جامعه متمدن بوده و با نحوه فکری و بافت سازمانی جامعه انسانی ارتباط نزدیک دارد.در ...
تعداد صفحه:
۷۲
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
ساخت بهشت، موضوعات جاذبه دار امیدوارم که بتوانم همانند معلم اقتصادم باشم، کسیکه تقربیاً ( تاحدی ) برای من جدی بود و می گفت این دختر ارزش آنرا دارد و اجازه داد تا وارد مسیری در دانشکده شوم که واقعاً معلم انگلیسی من در سطح GCSE از عهده تحریک اشتیاق من برای یادگیری با احساساتی شدن خودش درباره شخصیت های " wuthering Heights " برآمد. به طریقی به این ربط دارم که به او احترام می گذاشتم ...
تعداد صفحه:
۴۲
دسته بندی:
روانشناسی
مقدمه : شرایط متعددی وجود دارد که در دوران بارداری جنین را تحت تاثیرات نامطلوبخود قرار میدهد : در این فصل ما به توضیح آن دسته ازشرایط نامطلوب که به روی کودک اثر دائمی میگذارند می پردازیم ، که این خود ممکن است برای معلمان جالب باشد. صدها بیماری ژنتیکی یا ارثی درکودکان بوجود می آید که مربوط به والدین بوده و پیش از بارداری مادر ، عمل می کنند: یعنی والدین دارای ژن بیماری خاصی می ...
تعداد صفحه:
۱۸
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
مقدمه : در راستای تحقق فرمان تاریخی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی ( ره ) در خصوص رسیدگی ویژه به امور تحصیلی فرزندان شاهد و ایثارگر و با عنایت به اهداف و سیاستهای بنیاد شهید و امور ایثار گران فعالیت هایی را جهت ایجاد انگیزه و تقویت روحیه تلاش و ارتقاء سطح آموزشی این عزیزان طراحی و اجرا می نماید امید است با ارائه خدمات و تسهیلات مورد نظر شاهد موفقیت و بهورزی تان ...
تعداد صفحه:
۱۱
دسته بندی:
روانشناسی
پیشگفتار روند رو به رشد علوم و تکنولوژی تغییرات عمده ای را در فرایند زندگی انسانها به وجود آورده است . این تغییرات وظایف و مسئولیت های جدیدی را برای انسانها ایجاد نموده است که رعایت هر یک از آنها به سازگاری بیشتر آنها در قبال این تغییرات می انجامد به عبارت دیگر می توان گفت که با بروز تحولات در علوم و محیط انسانها نیز می بایست تغییراتی را در خود ایجاد کنند تا بهتر بتوانند با ...
تعداد صفحه:
۱۹
دسته بندی:
روانشناسی
مقدمه آیا روانشناسی تربیتی خوانده اید؟ آیا با نظریه ها و مفاهیم یادگیری آشنایی دارید؟ خواننده این کتاب لازم است ابتدا از کفاهیم و نظریه هاب یادگیری اطلاعاتی داشته باشد بدین منظور بخش اول کتاب را به مفاهی و نظریه های یادگیری اختصاص داده ایم. این بخش شامل دو فصل است . در فصل اول نظریه ها و در فصل دوم الگوهای یادگیری به اختصار توضیح داده شده است. فصل اول شامل بحثهای زیر است : الف ) ...
تعداد صفحه:
۳۱
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
بخش اول ماهیت و نقش راهنمای آموزشی مقدمه: تعریف نظارت آموزشی یکی از اسرار نهفته برای افراد خارج از حرفه تعلیم و تربیت و تا حدی در میان خود این حرفه، وجود کارکنانی تحت عنوان ناظر آموزشی یا راهنمای تعلیماتی در مدرسه است. والدین و گاهی معلمان اعتراف می کنند که از وجود چنین متخصصانی در نظام آموزش و پرورش کشور بی اطلاع هستند. اگرچه افراد عامی نیز می دانند که در مدارس کارکنان متعددی ...
تعداد صفحه:
۲۱۶
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
مقدمه آموزش یکی از مهم ترین ارکان هر نظام اجتماعی به شمار می رود. در جوامع پیشرفته که روز به روز بر پیچیدگی آن افزوده می شود بدون آموزش های لازم، زندگی ممکن نخواهد بود. به تناسب گسترش مهارت های کار و زندگی در شرایط کنونی، نظام آموزش هر جامعه ای نیاز به ارتقاء کمی و کیفی دارد. سیاست گذاری و برنامه ریزی در مسائل آموزشی در سطوح و حوزه های مختلف اعم از ابتدایی، متوسطه وآموزش عالی و ...
تعداد صفحه:
۲۶
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
مقدمه چندی قبل یک دانشگاه آمریکایی طی نظرسنجی از اقتصاددانان – برنده جایزه نوبل، از آنان خواست بئویند در زمان حاضر، ثروت پایدار یک جامعه کدام است، در صورتی که در گذشته معمولاً، برده ها، طلا، منابع کشاورزی و منابع طبیعی، صنایع، تجارت و غیر ثروت پایدار بوده است، اقتصاددانان عموماً پاسخ داده اند که در عصر فناوری پیشرفته، ثروت پایدار هر جامع، استعداد و نیروی انسانی ماهر و خلاق آن ...
تعداد صفحه:
۴۷
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
مقایسه نظام آموزشی ایران و نظام آموزشی فنلاند تاریخچه تحولات آموزش عالی آموزش عالی در فرهنگ و تمدن پویای ایرانی و اسلامی از قدمت و غنای شایسته ای برخوردار بوده است . با آغاز عصر رنسانس و پیشرفتهای علمی و صنعتی در کشورهای غربی، در کشور ایران نیز عناصری از آموزش عالی مبتنی بر الگوی اروپای غربی ایجاد گردید.نخستین بار امیرکبیر علاوه بر اعزام دانشجو به خارج، با تأسیس دارالفنون در سال ...
تعداد صفحه:
۶۱
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
انواع کلمه: کلمه در زبان عربی بر 3 قسم است: 1- اسم 2- فعل 3- حرف اسم: آن است که به تنهایی در جمله معنا دارند و بدون داشتن زمان در جمله ایفا میشوند. مانند تلمیذ- رجل اسم از لحاظ جنس و تعداد حروف به چهار دسته تقسیم میشوند. اسم یا مفرد، مثنی، جمع اسم یا مذکر، مونث اسم یا مجازی، حقیقی اسم یا معرفه، نکره 1- اسم مفرد: تنها بر یک نفر، یا یک شیء دلالت میکند مانند: مسلم، کتاب، رجل ...
تعداد صفحه:
۱۵
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
1 - مساجد مراکز آموزش عمومی قرآن: الف) نقش و اهمیت مسجد: مسجد هر مکانی است که در آن عبادت شود. این معنای گسترده غیر از معنایی است که اصطلاحا در ذهن ما وجود دارد و مکان خاصی که خصوصیات مشخص داشته باشد را مسجد می نامیم. زبیدی در تاج العروس همین تعریف را برای مسجد می آورد : «کل موضع یتعبد فیه فهوالمسجد»[1] این تعریف نشان میدهد که عبادت و سجده کردن در تعریف مسجد موضوعیت دارد و ...
تعداد صفحه:
۲۱
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
ضروری ترین پدیده ای که به معنای کامل باید شناخته شود انسان است وبدون شناسایی صحیح وکامل انسانی دستیابی به اهداف واقعی وضروری وحقیقی تربیت بدنی مقدور نخواهد بود شناخت انسان از دوطریق میسر است الف) ازطریق انسان (علم ) ب) از طریق خالق انسان (وحی) موضوع کار وبی تربیت انسان است و او از طریق جنبه حرکتی وبدنی انسان به تربیت او می پرداز پس باید به ویژگی های او و نیازهای مادی و ...
تعداد صفحه:
۵۳
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
یکی از مباحث مطرح در محافل آموزشی و پرورشی درحال حاضر، افت تحصیلی دانش آموزان می باشد، اما این معضل چرا و چگونه شکل گرفته است؟ یکی از مسائل و مشکلات اساسی نظام آموزشی هرکشوری، مسأله افت تحصیلی است. این موضوع هرساله هزینه های بسیار بالایی را دربرداشته و دورنمای پیشرفت و توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی کشورها را مبهم می کند. مطابق مطالعات انجام شده، این مشکل هرسال افزایش می یابد و ...
تعداد صفحه:
۳۱
دسته بندی:
علوم اجتماعی و جامعه شناسی
مقدمه زندگی کردن در جوامع نوین امروزی، مستلزم تمرکز بر اطلاعات، آگاهی ها و کسب مهارتهایی است که تا به حال کمتربه آنها توجه شده است، دانستنیها و مهارتهایی که شهروندان برای آنچه «یک زندگی خوب» یا «طرز خوب زیستن» در یک جامعه انسانی آزاد، نامیده می شود، بدان نیاز دارند. تا به حال تصور بر این است که نیل به مهارتهای اساسی زندگی و «زیستن به صورت مسالمتآمیز با دیگران» تنها با ...
تعداد صفحه:
۲۳
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
چکیده: به اعتقاد روان شناسان شناختی فرایند آموزش- یادگیری شامل دو دسته هدف کلی است که وین اشتاین و مایر (1986) یکی را به فراورده و دیگری را به فرایند مربوط می دانند. در حالیکه فراورده محتوای اطلاعات آموزش داده شده است. فرایند به چگونگی یادگیری یا مهارتها و روشهای یادگیرنده در پردازش محتوا مربوط می شود. دسته اخیر همان راهبردهای یادگیری هستند که با تاکید کنونی نظریه پردازان شناختی ...
تعداد صفحه:
۱۴
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
بررسی انواع سازماندهی از دیدگاه مدیریت و جایگاه آموزش عالی در آن الف- مبانی طبقه بندی وظایف گروه بندی فعالیت ها و افراد در ادارات، توسعه و گسترش سازمان ها را به طور نامحدود امکانپذیر کرده است. اما ادارات با توجه به الگوی اساسی که برای گروه بندی فعالیت های آنها به کار می رود با هم تفاوت دارند که در این جا ماهیت الگو ها را بررسی میکنیم: قبل از هر چیز، باید تأکید کرد که در ...
تعداد صفحه:
۲۱
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
بررسی خصوصی سازی در آموزش عالی مقدمه: در ایران در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی همه تلاشها متوجه تثبیت موفقیت سیاسی و اقتصادی دولت بوده و صاحبان سرمایه های بزرگ و متوسط و گاه کوچک عاملان حکومت پیشین تلقی گردیده و بعضاً مبادرت به مصادره اموال میشد که در آن سالها سیاست های اقتصادی روند دولتی شدن را طی می کرد. در حالیکه به عقیده علمای دینی و قانون اساسی بطور نهادی مالکیت خصوصی ...
تعداد صفحه:
۵۷
دسته بندی:
روانپزشکی
چکیده: هدف مقاله حاضر کشف شخصیت افراد عقب مانده ذهنی و تبیین آن بر پایه یک مدل نیاز مدار شخصیت که شامل مولفه هایی چون منابع، نیازها و ارزشها است، میباشد. کودکان عقب مانده ذهنی به اقتضاء مراحل رشد و تحول در طی زندگی نوعاً با تکالیفی روبرو میشوند که برایشان آن قدر مشکل است که از انجام آن ناتوانند و لذت نمی برند. به نظر می رسد برای این کودکان، انجام اموری که به نظر بسیاری سخت می ...
تعداد صفحه:
۵۱
دسته بندی:
علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی
- عَیِّن الترجمه الصحیحه : «الانسانُ مخلوقٌ مِنْ التُراب و یرجِعُ إلی التُّراب.» 1) انسان، آفریننده خاک از گل است و به گل نیز باز می گردد. 2) انسان، از خاک آفریده شده است و به خاک بازمی گردد. 3) انسان ها، از خاک آفریده میشوند و به خاک نیز برمی گردند. 4) انسان از خون آفریده شده است و به خون بازمی گردد. 2- مَیِّز الصحیح عن الترجمه للعباده التالیه: «أخی! ما الفائده ُ فی ثَروه ٍ و ...
تعداد صفحه:
۱۸
دسته بندی:
ادبیات فارسی
چگونگی ارائه مقالات و سمینار ها: کسی که راجع به امری قضاوت می کند ولی نمی تواند آن را تشرحی و به طور مستدل بیان کند نباید هرگز هیچ فکری در مورد آن کرده باشد. در عصر جدید بسیاری از اشخاص از طریق صحبت در میان جمع و در همایشها عقاید خود را انتشار داده و مؤثر بوده اند. فرآیند برقراری ارتباط کلامی: صرف نظر از انواع رابطه کلامی در جریان هفت جزو دیگر نیز وجود دارد. که شامل گیرنده پیام، ...