✅ دانلود تحقیق و مقاله روانشناسی | فایل WORD , PDF

مطالب مرتبط با روانشناسی در قالب قابل WORD و PDF برای تحقیق دانش آموزی و مقاله دانشجویی در زیر لیست شده‌اند. برای استفاده از این موضوعات در مطالب تحقیقاتی مرتبط با روانشناسی می‌توانید عناوین زیر را مطالعه نموده یا از کادر سرچ بالا به جستجو بپردازید.

تعداد صفحه: ۱۷ دسته بندی: آمار

چکیده امروزه فن آوری اطلاعات کاربردهای بسیاری در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی یافته است که یکی از کاربردهای مهم آن در کتابخانه ها به ویژه کتابخانه های تخصصی شرکت ها و سازمان های مختلف، استفاده از شبکه های رایانه ای به خصوص شبکه اینترانت می باشد. در حوزه فن آوری اطلاعات، اینترانت ها تحولی مهم در عصر حاضر به شمار می آیند. مفهوم اینترانت از اینترنت و به عنوان گامی طبیعی در راه ...

تعداد صفحه: ۴۷ دسته بندی: روانشناسی

پیشگفتار آئین کار اصول مکان‏یابی و طراحی مهدکودک ( برای گروههای سنی 3 ماهه تا 5 ساله ) که بوسیله کمیسیون فنی مربوطه تهیه و تدوین شده و در چهل و ششمین کمیته ملی استاندارد ساختمان و مصالح ساختمانی مورخ 75/10/3 مورد تائید قرار گرفته , اینک باستناد بند 1 ماده 3 قانون اصلاحی قوانین و مقررات مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مصوب بهمن ماه 1371 بعنوان آئین کار رسمی ایران منتشر ...

تعداد صفحه: ۱۹ دسته بندی: روانشناسی

پیشگفتار استاندارد میز و صندلی کودکستانها که بوسیله کمیسیون فنی استاندارد تجهیزات اداری زیر نظر کمیته ملی استاندارد اسناد و تجهیزات اداری و تحت نظارت شورای عالی استاندارد در مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تهیه و تدوین گردیده است به استناد ماده یک (( قانون مواد الحاقی به قانون تأسیس مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مصوب 24 آذرماه 1349)) به عنوان استاندارد رسمی ایران ...

تعداد صفحه: ۲۹ دسته بندی: روانشناسی

چکیده: فناوری کامپیوتر بطور وسیع در جامعه گسترش پیدا کرده است و با تمامی جنبه های زندگی از مدرسه تا محل کار، خدمات بانکی، خرید و فروش، پرداخت مالیات و حتی رای گیری تلفیق شده است. امروزه این فناوری نقش مهمی در زندگی کودکان ایفاء می کند واین نقش بسرعت در حال افزایش است. بطوریکه تعداد کودکان 17-2 سال که کامپیوتر را در منزل استفاده می کنند از 48% در سال 1996 به 70% در سال 2000 صعود ...

تعداد صفحه: ۷ دسته بندی: روانشناسی

در بیشتر خانه‌ها، طوفان‌هائى که بین والدین و کودکان صورت مى‌گیرد، توالى قابل پیش‌بینى و منظمى ندارند. وقتى کودک کارى را اشتباه انجام مى‌دهد یا چیزى را اشتباه مى‌گوید و یکى از والدین با رفتار یا گفتار توهین‌آمیزى از خود واکنش نشان مى‌دهد، کودک با گفتار یا رفتارى بدتر، پاسخ مى‌دهد سپس مادر و یا پدر با تهدیدهاى فریادآمیز یا با تنبیه‌ خودخواهانه با او مقابله مى‌کند و همین‌طور این ...

تعداد صفحه: ۴۵ دسته بندی: روانشناسی

چکیده روشهای اصل تربیت چگونه تحسین کنیم چگونه نادیده بگیریم چطور تنبیه کنیم مشکلات صبحگاهی غر غر صبحگاهی کودکانی که صبحانه نمی خورند مشکلات شبگاهی کودکانی که هنگام شی راه می روند کودکانی که دچار وحشت شبانه هستند. مشکلات توالت رفتن شب ادراری ناتوانی در کنترل عمل دفع مدفوع ناتوانی در کنترل ادرار در روز مشکلات بهداشتی بدغذایی بی اشتهایی مشکلات کودکان با همسالان و خواهران و برادران ...

تعداد صفحه: ۹۵ دسته بندی: روانشناسی

چکیده مطالب تغذیه کودک : تغذیه مطلوب سر آغاز سلامتی است . استقلال کودک با غذا خوردن آزاد رشد می کند . یکی از مهمترین راههای برای اطمینان از تامین نیازمندیهای تغذیه کودک استفاده از چهار گروه مواد غذایی شامل 1- گروه شیر و لبنیات 2- نان و غلات 3- گوشت و تخم مرغ 4- حبوبات ومغزها 5- میوه و سبزیها . نکته : در زمان بیماری کودک از دادن غذاهای جامد به کودک امتناع کنید . اخلاق : نخستین ...

تعداد صفحه: ۱۱ دسته بندی: روانشناسی

ویژگیهای کودک در دوره ابتدایی عبارتند از : 1-رشد جسمانی کودک : در دوره ابتدایی ، تارهای عصبی ، " میه لینی " می شوند ، در نتیجه ، رشد جسمانی کودک در این دوره ، بسیار مهم است . میه لینی شدن تارهای عصبی ، در مقطع دبستان ، به سطوح بالاتر و تکامل می رسد و سبب هماهنگی کامل حس و حرکت کودک می گردد. هماهنگی حسی – حرکتی در این دوره از رشد بالایی برخوردار است. کودک در اثر تکامل مراکز عصبی ...

تعداد صفحه: ۷ دسته بندی: روانشناسی

باتوجه به اینکه یکی از فعالیتهای اساسی که کودکان با آن می‌توانند در دنیای سرشار از تخیل قرار گرفته و افکار و احساسات و تأثرات خود را بیان کنند، شعر است پس بی‌شک، شعر، عرصه دیگری است که میل به خلاق بودن را در کودک ارضا خواهد کرد. مقدمه: هر کدام از ما کمابیش با بلبل زبانی کودکان به ویژه در خواندن شعر، آشنا بوده و لذت برده‌ایم. اما فقط تا این حد آشنایی بزرگترها با شعر کافی به نظر ...

تعداد صفحه: ۶ دسته بندی: روانشناسی

کودکان‌ معمولا بخشی‌ از اوقات‌ شبانه‌روز خود را صرف‌ بازی‌ می‌کنند و از طریق‌ آن‌ به‌ حواس‌ خود مهارت‌ می‌بخشند و به‌ میزان‌ توانایی‌ و نیز نقاط ضعف‌ خود پی‌ می‌برند. کودکان‌ معمولا بخشی‌ از اوقات‌ شبانه‌روز خود را صرف‌ بازی‌ می‌کنند و از طریق‌ آن‌ به‌ حواس‌ خود مهارت‌ می‌بخشند و به‌ میزان‌ توانایی‌ و نیز نقاط ضعف‌ خود پی‌ می‌برند.هدف‌ آنها از بازی‌کردن‌، تفریح‌ و سرگرمی‌، ...

تعداد صفحه: ۷ دسته بندی: روانشناسی

مقدمه : کودک از طریق بازی با انواع اسباب بازی، موفق به شناخت شکل ها، رنگ ها، اندازه ها، جنس اشیاء و اهمیت آنها می شود و از بازیها و ورزش ها، مهارت به دست می آورد. کودک از طریق بازی با انواع اسباب بازی، موفق به شناخت شکل ها، رنگ ها، اندازه ها، جنس اشیاء و اهمیت آنها می شود و از بازیها و ورزش ها، مهارت به دست می آورد. با اکتشاف و جمع آوری اشیا اطلاعاتی را کسب می کند که نمی تواند ...

تعداد صفحه: ۱۰ دسته بندی: روانشناسی

نظریه انرژى مازاد که به ربرت اسپنسر - H.Spencerنسبت مى‌دهند قبلاً توسط شاعرى به‌نام شیلر - Schillerعنوان گردیده بود و لذا به نظریه اسپنسر و شیلر معروف است. طرفداران این نظریه معتقد هستند که بدن مقدارى انرژى دارد که آن را به‌صورت فعالیت هدفدار یعنى کار و فعالیت بدون هدف یعنى بازى مصرف مى‌کند. اسپنسر اعتقاد داشت حیواناتى که در رده بالاى سلسله تکاملى قرار دارند کلیه وقت و انرژى خود ...

تعداد صفحه: ۷ دسته بندی: روانشناسی

فواید بازى - بازى در رشد جسمى انسان تأثیر مى‌گذارد. فروبل اعتقاد دارد بازى یکى از مهمترین عواملى است که مى‌تواند باعث هماهنگى رشد کودک از لحاظ جسمی، روانى و اجتماعى گردد شاید بتوان گفت که این فایدهٔ بازى اولین و بدیهى‌ترین تأثیر بازى است و مسلماً در سلامت و شادابى جسم و روان تأثیر به‌سزائى دارد. - بازى عاملى است که به‌وسیلهٔ آن مى‌توان نقاط قوت و ضعف خود را شناخت و این در واقع ...

تعداد صفحه: ۱۸ دسته بندی: روانشناسی

روان‌شناسان دوره کودکی را دوره بازی کردن کودک می‌دانند. بازی کودک ابتدا با اشیاء است و سپس شامل انسان‌ها می‌شود. از سنین 3 و 4 سالگی کودک به تدریج به بازی‌های گروهی و اجتماعی رو می‌آورد. در این گونه بازی‌ها کودک رفتار با دیگران را تمرین می‌کند و با اصول زندگی جمعی و چگونگی رفتار با دیگران به تدریج آشنا می‌شود و این به رشد اجتماعی و اخلاقی او کمک می‌کند. بازی حس کنجکاوی، ابتکار و ...

تعداد صفحه: ۱۰ دسته بندی: روانشناسی

-مراکز آموزشی و دوره یادگیری - بی شک آموزش و تربیت (در تمام اشکال آن) اساسی ترین رکن برای پیاده کردن "یک مفهوم با کارکرد اجتماعی" در جامعه می باشد. رفتار دمکراتیک مانند هر رفتار اجتماعی دیگر آموختنی است. مسلما در جامعه یی که مراکز مهم آموزشی آن رفتارهای غیر دموکراتیک را آموزش می دهند، نباید انتظار نهادینه شدن دموکراسی را داشت. قبل از آن که آموزش آغاز گردد مفهوم مورد نظر توسط ...

تعداد صفحه: ۲۸ دسته بندی: روانشناسی

مقدمه انسان موجودی متعهد و مسئول است واین مسئولیت او بخاطر بکار گیری عقل است و برای انسان ضروری است که مسئولیت های خود را بشناسد و آنها را به مرحله اجرا و عمل برساند.از جمله مسئولیت هایی که اسلام به آن تأکید دارد مسئولیت پدر و مادر است. در اسلام پدر دارای مقام ارجمند و چهره ای برجسته و مورد احترام است و شأن پدر پس از شأن خدا ذکر شده است. احترامی که برای پدر ذکر شده بخاطر لیاقت ...

تعداد صفحه: ۷۷ دسته بندی: روانشناسی

مقدمه: نگاهی هرچند سطحی به وضع کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان در جامعه ما , و نیز بسیاری از نقاط جهان , ما را با مسائل و دشواریهای عظیمی در زمینه روابط اخلاق انسانی , که ناشی از روشهای غلط تربیت است , آشنا می کند . بلایی عظیم متوجه جامعه بشری است . بلایی که غفلت از آن به قیمت شرف انسانی و فنای اخلاق تمام میشود . وضع روابط در سطح جهانی آن چنان بحرانی است که اگر مدعی شویم در ...

تعداد صفحه: ۷ دسته بندی: روانشناسی

مقدمه : کودک از طریق بازی با انواع اسباب بازی، موفق به شناخت شکل ها، رنگ ها، اندازه ها، جنس اشیاء و اهمیت آنها می شود و از بازیها و ورزش ها، مهارت به دست می آورد. کودک از طریق بازی با انواع اسباب بازی، موفق به شناخت شکل ها، رنگ ها، اندازه ها، جنس اشیاء و اهمیت آنها می شود و از بازیها و ورزش ها، مهارت به دست می آورد. با اکتشاف و جمع آوری اشیا اطلاعاتی را کسب می کند که نمی تواند ...

تعداد صفحه: ۱۴ دسته بندی: روانشناسی

نظریه انرژى مازاد که به ربرت اسپنسر - H.Spencerنسبت مى‌دهند قبلاً توسط شاعرى به‌نام شیلر - Schillerعنوان گردیده بود و لذا به نظریه اسپنسر و شیلر معروف است. طرفداران این نظریه معتقد هستند که بدن مقدارى انرژى دارد که آن را به‌صورت فعالیت هدفدار یعنى کار و فعالیت بدون هدف یعنى بازى مصرف مى‌کند. اسپنسر اعتقاد داشت حیواناتى که در رده بالاى سلسله تکاملى قرار دارند کلیه وقت و انرژى خود ...

تعداد صفحه: ۸ دسته بندی: روانپزشکی

خدایا از تو متشکرم که تمام نعمتت را تمام و کمال در اختیار من قرار داده ای و وای به آن روزی که مرا از کوچک ترین نعمت محروم سازی. اول از همه کلمه معلول به زبان لاتین یعنی Handi cap. در آغاز هنگامی که یک خانواده بچه معلولی را متولد می کند نام و مشخصه معلولیت فرزند را به سازمان حمایت از هندی کاپ ها می فرستند تا برای فرزند خود اقدامات اولیه انجام شود. یعنی از این طریق دولت به خاطر ...

تعداد صفحه: ۲۸ دسته بندی: روانشناسی

مقدمه بیماری های روانی از بدو پیدایش بشر وجود داشته و هیچ فردی، از هیچ طبقه اقتصادی اجتماعی خاصی، در مقابل آن ها مصونیت نداشته و خطری است که بشر را همواره تهدید می کند. خوشبختانه نهضت بهداشت روانی در نیم قرن اخیر، افکار غلط و خرافات در مورد این بیماری ها را کنار گذاشته و نشان داده که اولا بیماری های روانی، قابل پیشگیری بوده و ثانیا در صورتی که مانند سایر بیماری ها به موقع تشخیص ...

تعداد صفحه: ۷ دسته بندی: روانشناسی

سالها قبل در کتابی که مجموعه مقالاتی از یوسفعلی میرشکاک بود، مقاله ای خواندم با عنوان «کودک ، شاعر، دیوانه». در آن مطلب ، میرشکاک تلاش کرده بود ویژگی ها و مشابهت هایی را که میان یک انسان دیوانه و یک شاعر و یک کودک وجود دارد، نشان بدهد. اخیرا قیصر امین پور، شاعر و پژوهشگر نام آشنای معاصر نیز در کتاب جدیدی به نام «شعر و کودکی» به رابطه میان شاعرانگی و کودکانگی پرداخته است. این ...

تعداد صفحه: ۱۷ دسته بندی: روانشناسی

عروسک‌ ها اولین وسایل ارتباط جمعی بشر بودند عروسک جزو قدیمی‌ترین دست سازه‌ها و همرازه‌های بشری بوده است و به عنوان نخستین خلاقیت‌های هنری و وسایل ارتباط جمعی و دست‌آوردهای ارتباطی بشر محسوب می‌شود . فرهنگ‌ها زمانی می‌توانند به حیات خود ادامه دهند که پویایی و نو شدن خود را فعالانه دنبال کنند و عدم اتصال و ارتباط با تکنولوژی، دوران مدرن کهنگی را به ارمغان می‌آورد. اردشیر صالح پور ...

تعداد صفحه: ۱۴ دسته بندی: روانشناسی

کنجکاوی و تفکر پیرامون افراد تیز هوش و با استعداد وسابقه ی بسیار طولانی دارد و احتمالا به زمانی بر می گردد که برای اولین بار انسان علاقه مند شد به آنکه بداند چرا افراد با هم متفاوتند . در جوامع مختلف هر زمان افرادی بودند که از خود توانایی هایی و برجستگی های خاصی نمایین ساخته و موجب بر انگیختن حس کنجکاوی مردم شده ومورد شک یا نفرت و یا ترغیب و تشوبش آنها بسته به چگونگی فرهنگ وخلق ...

تعداد صفحه: ۳۰ دسته بندی: روانشناسی

کودک آزاری درباره کودک آزاری تعاریف متعددی شده است. این تنوع و تعاریف متضاد سبب شده تا مقایسه میزان بدرفتاری در بین کشورهای مختلف غیرممکن گردد. به همین منظور سازمان بهداشت جهانی درصدد است تا در این زمینه تعریفی که حاصل وفاق جمعی است، ارائه دهد. بدرفتاری با کودکان معمولاً در چهار حوزه مورد بررسی قرار می گیرد؛ کودک آزاری جسمی (physical child abuse)، کودک آزاری عاطفی (emotional ...

تعداد صفحه: ۲۰ دسته بندی: روانشناسی

بدون تردید خانواده و چگونگی روابط میان اعضای خانواده و کیفیت ارتباط والدین با فرزندان، در شکل گیری شخصیت و رشد اجتماعی، عاطفی و عقلانی فرزندان نقش و اهمیت فراوانی دارد. بدون تردید خانواده و چگونگی روابط میان اعضای خانواده و کیفیت ارتباط والدین با فرزندان، در شکل گیری شخصیت و رشد اجتماعی، عاطفی و عقلانی فرزندان نقش و اهمیت فراوانی دارد. روانشناسان معتقدند محیط خانه اولین و بادوام ...

تعداد صفحه: ۴۶ دسته بندی: روانشناسی

مقدمه : در فصل یک تعدادی از مشکلات مربوط به جامعه‌ی پیچیده‌ی امروز را توضیح دادم، مشلکاتی که کودکان در سال‌های اصلی رشد و نمو خود باید با آن‌ها دست به گریبان شوند. بدیهی است که مشاوران تمام راه‌حل‌ها را برای این مسائل نمی‌دانند اگرچه به نظر می‌رسد مطالب زیادی چاپ می‌شود و کمابیش توسط مشاوران اعمال می‌گردد. در این فصل روش‌های پیشنهادی نویسنده برای کار با این کودکان دارای احتیاجات ...

تعداد صفحه: ۱۳ دسته بندی: روانشناسی

دزدی، یعنی برداشتن بدون اجازهٔ وسایل دیگران. کودکان خردسال اغلب این کار را بدون آگاهی از نفس عملشان انجام می‌دهند. آنها بارها پیش می‌آید که چیزی را که متعلق به خودشان نمی‌باشد، بر می‌دارند و بدون اجازه با خود به خانه می‌آورند... دزدی، یعنی برداشتن بدون اجازهٔ وسایل دیگران. کودکان خردسال اغلب این کار را بدون آگاهی از نفس عملشان انجام می‌دهند. آنها بارها پیش می‌آید که چیزی را که ...

تعداد صفحه: ۱۲ دسته بندی: روانشناسی

استقلال کودک با غذا خوردن آزاد رشد می کند. استقلال کودک با غذا خوردن آزاد رشد می کند والدین باید از تغذیه اجباری کودک خودداری کنند و کودک را هنگام غذا خوردن آزاد بگذارند تا احساس استقلال کودک رشد کند و با احساس رضایت از امر تغذیه، از غذا خوردن لذت ببرند. به مادران توصیه می شود، غذاهای متنوعی برای کودک تهیه کنند و به او اجازه امتحان تمام غذاها را بدهند تا کودک از بین آنها غذای ...

تعداد صفحه: ۳ دسته بندی: روانشناسی

تغذیه مناسب و کافی مهم ترین شرط لازم برای رشد کودک است. با این که در تمام دوران کودکی تغذیه اهمیت دارد، ولی در طی پنج سال ابتدایی که رشد سریع است و کودک برای دریافت غذا کاملاً وابسته به مادر و خانواده اش می باشد، امری حیاتی است. غذای ناکافی منجر به کمبود تغذیه ای و تاخیر در رشد می شود و در نتیجه تجزیه و شکستن پروتئین در برابر عفونت تسریع می گردد. نکته طبق آمار وزارت بهداشت حدود ...

تعداد صفحه: ۱۲ دسته بندی: روانشناسی

آموزش های اجتماعی در مرحله پیش دبستانی (2)-کلیاتی در مورد آموزش و پرورش دوره ابتدایی-اهداف آموزش و پرورش ابتدایی در محیط پیش دبستانی ، باید جنبه های مهارت اجتماعی ، آموزشهای اجتماعی ،فاوت های احترام به خود ، سازش و مشارکت با دیگران ، عدم رقابت با دیگران و حس قدردانی نسبت به آنها را در کودک پرورش داد . در محیطهای آموزشی ، سعی بر آن است که از طریق رقابت ، انگیزه تحصیلی را در ...

تعداد صفحه: ۹ دسته بندی: روانشناسی

اشاره: هنوز چند روزی به شروع فصل مدرسه باقی نمانده بود که فرید کوچولو، با مامان تو خیابون ها، کوچه و بازارها از این مغازه به آن مغازه به دنبال خرید لباس فرم مناسبی بودند، که مدرسه گفته بود. حتماً باید رنگش سرمه ای با خطهای سفید روی آستین باشد! برای خواهر بزرگش هم روپوشی کرم رنگ با مقنعه ای سرمه ای که مخصوص بچه های راهنمایی بود! مجید برادر بزرگترش هم باید کله اش را نمره چهار ...

تعداد صفحه: ۱۳ دسته بندی: روانشناسی

مغز در حال رشد کودک شما مغز کودک شما در زمان تولد، حدودا صد میلیارد سلول داشت. این مطلب به خودی خود شگفت انگیز و جالب توجه است، اما آنچه در مغز او در این دوران اتفاق می افتد، شگفت انگیزتر است. هر کدام از آن سلولها در حال ارسال و دریافت سیگنالهای الکتریکی است و همچنین این سلولها با یکدیگر پیوندهایی ایجاد می کنند که با تکرار و تمرین، نهایتا منجر به تشکیل شبکه هایی از سلولهای عصبی ...

تعداد صفحه: ۴۹ دسته بندی: روانشناسی

چکیده فصل اول: تعریف مسئله:برنامه های تلویزیون به جهت اینکه یکی از جذابترین مطالب مورد کودکان است تاثیر فراوانی برروحیات آنان می گذارد. فرضیه:بیان مسئله و موضوع مورد تحقیق به زبان ساده و روشن. اهمیت و ضرورت انجام کار:علاقمندی کودکان به تلویزیون 75%بیش از علاقه آنان به رادیو است. تلویزیون به علت مدت برنامه و استمرار آن کودکان را تحت تاثیرقرار می دهد. تعریف مسئله بررسی دقیق یونسکو ...

تعداد صفحه: ۳۵ دسته بندی: روانشناسی

از مهمترین حالات عاطفی که نقش فوق العاده ای در رشد شخصیت کودکان دارد و وجودش ضروری حیات و دوام و بقای آنان است مسأله اعتماد به نفس می باشد. روانشناسان و علمای اخلاق آن را اساس تأمین سعادت و آسایش و آرامش انسان ها ذکر کرده اند و مربیان بزرگ و بالاتر از همه ی آنها ، انبیای الهی در طریق تأمین و تداوم آن ، راه هایی را ارائه داده و انسانها را به کسب آن توصیه فرموده اند. غرض از اعتماد ...

تعداد صفحه: ۲۶ دسته بندی: روانشناسی

تعاریف پرخاشگری روان شناسانی که اعتقادات نظری متفاوتی دارند در مورد چگونگی تعریف پرخاشگری اساساً با هم توافق ندارند. موضوع اصلی این است که آیا باید پرخاشگری را براساس پیامدهای قابل دیدن آن تعریف کنیم یا براساس مقاصد شخصی که آن را نشان می دهد. گروهی پرخاشگری را رفتاری می دانند که به دیگران آسیب می رساند یا بالقوه می تواند آسیب برساند. پرخاشگری ممکن است بدنی باشد ( زدن – لگد زدن – ...

تعداد صفحه: ۲۲ دسته بندی: روانشناسی

تعریف : ADHDاختلالی است که در آن پرتحرکی ، بی توجهی و رفتارهای ناگهانی بیشتر و شدیدتر از کودکان دیگر وجود دارد . ۳ تا ۵ درصد کودکان به این اختلال مبتلا هستند و در پسرها شایع تر است . ممکن است در بعضی بیشتر علائم پرتحرکی و رفتارهای ناگهانی و در گروهی علائم بی توجهی بیشتر دیده شود . علائم این بیماری قبل از ۷ سالگی شروع می شود ولی اغلب در دوران مدرسه مشکلات جدی ایجاد می گردد . علت ...

تعداد صفحه: ۹ دسته بندی: روانشناسی

روابط ، توصیف تجربیات ، آشکار کردن آرزوها و خودشکوفایی است و چون غالباً کودکان قابلیت کلامی و شناختی کمتری در بیان احساسات خود دارند می توانند از آن به عنوان وسیله ارتباطی طبیعی و ملموس برای کنار آمدن با دنیا احساس کنند و به آرامش روحی دست یابند . بازی از ضروریات زندگی کودک است و در رشد ذهنی و جسمی کودک تاثیر ویژه ای دارد . کودکان معمولاً بخشی از اوقات شبانه روز خود را صرف بازی ...

تعداد صفحه: ۱۳ دسته بندی: روانشناسی

همین که کودک در استفاده از اشیاء مهارت پیدا مى‌کند، آگاهى از خطرات احتمالی، داراى اهمیت بسیار حیاتى است. در صورتى که در مورد چیزى احتمال خطر مى‌دهید، آن را از دسترس او دور نگه دارید. - بچه‌ها هر چیزى را در دهان مى‌گذارند (این عمل، به لحاظ روانشناسى کودک، یک فرآیند شناخت اشیاء است. م). هرگز چیزهائى را که به‌علت کوچک بودن ممکن است توسط کودک بلعیده شود یا در گلوى او گیر کند و یا در ...

تعداد صفحه: ۵۵ دسته بندی: روانشناسی

روشهای اصل تربیت چگونه تحسین کنیم چگونه نادیده بگیریم چطور تنبیه کنیم مشکلات صبحگاهی غر غر صبحگاهی کودکانی که صبحانه نمی خورند مشکلات شبگاهی کودکانی که هنگام شی راه می روند کودکانی که دچار وحشت شبانه هستند. مشکلات توالت رفتن شب ادراری ناتوانی در کنترل عمل دفع مدفوع ناتوانی در کنترل ادرار در روز مشکلات بهداشتی بدغذایی بی اشتهایی مشکلات کودکان با همسالان و خواهران و برادران مشکلات ...

تعداد صفحه: ۳۴ دسته بندی: روانشناسی

بهترین کاری که والدین می توانند برای اطمینان حاصل کردن از سلامت اسباب بازی کودکان شان انجام دهند آن است که آنها را هنگام بازی مشاهده کنند. بازی کردن با کودک نه تنها فرصتی برای آموزش و تعلیم او پیش می آورد، بلکه موجب شادی، نشاط و لذت هر دو طرف می شود. در اینجا ذکر چند نکته لازم به نظر می رسد: ۱) به کودکان بزرگ ترتان یاد بدهید که اسباب بازی هایش را از دسترس کودکان کوچک تر دور نگه ...

تعداد صفحه: ۴۴ دسته بندی: روانشناسی

روش تکامل اخلاق: 1 اخلاق یعنی احترام : نخستین نکته مهم این است که جوهر اخلاق احترام است. احترام به خود، احترام به دیگران، احترام به همه اشکال حیات و محیطی که آنها را دربرگرفته است. لازمه احتران به خویشتن این است که برای زندگی و شخص خود ارزشی قایل باشیم. «با دیگران چنان رفتار کن که می خواهی با تو رفتار کنند و به عبارتی آنچه برای خود نمی پسندی برای دیگران مپسند» یک اصل اخلاقی است ...

تعداد صفحه: ۴ دسته بندی: روانشناسی

آثار و تبعات تنبیه بدنی کودکان بعضی از والدین، تنبیه بدنی را آخرین راه چاره برای تربیت فرزندان می دانند؛ اما باید توجه داشت که همواره می توان به جای تنبیه و اعمال خشونت راه بهتری هم پیدا کرد. تنبیه بدنی تبعات متعددی در رفتار و روحیه ی کودکان بر جای می گذارید. اگر شما از کسانی هستید که عادت دارند فرزند خود را تنبیه بدنی نمایند، حتما این مطلب را بخوانید! هر قدر کودک بیشتر تنبیه ...

تعداد صفحه: ۱۲ دسته بندی: روانشناسی

همه انسانها اضطراب را در زندگى خود تجربه می‌کنند و طبیعى است که مردم هنگام مواجهه با موقعیتهاى تهدیدکننده و تنش‌زا مضطرب می‌شوند، اما احساس اضطراب شدید و مزمن در غیاب علت واضح، امرى غیرعادى است. اضطراب شامل احساس عدم اطمینان، درماندگى و برانگیختگى فیزیولوژیکى است. به‌طور کلى اضطراب یک احساس منتشر، بسیار ناخوشایند و اغلب مبهم دلواپسى است که با یک یا چند حس جسمى مانند احساس خالى ...

تعداد صفحه: ۴۸ دسته بندی: روانشناسی

مقدمه : همه ما انسان ها تحت تأثیروتأثر محرک هاى محیطى اطرافمان هستیم که تحریک ها و بعضاً تقاضاهایى از ما دارند، براى اینکه بتوانیم به این تقاضاها پاسخ دهیم، باید در رفتارمان تغییر ایجاد کنیم، یعنى خود را با وضعیت جدید تطبیق بدهیم، فشار را ضرورت پاسخ انطباقى ناشى از محرک هاى محیطى تعریف مى کنند، پس فشار یعنى درخواست پاسخ انطباقى از سوى محیط. فشار همیشه منفى نیست بلکه آثار مثبت هم ...

تعداد صفحه: ۵۶ دسته بندی: روانشناسی

مقدمه : همه انسانها اضطراب را در زندگى خود تجربه می‌کنند و طبیعى است که مردم هنگام مواجهه با موقعیتهاى تهدیدکننده و تنش‌زا مضطرب می‌شوند، اما احساس اضطراب شدید و مزمن در غیاب علت واضح، امرى غیرعادى است. اضطراب شامل احساس عدم اطمینان، درماندگى و برانگیختگى فیزیولوژیکى است. به‌طور کلى اضطراب یک احساس منتشر، بسیار ناخوشایند و اغلب مبهم دلواپسى است که با یک یا چند حس جسمى مانند ...

تعداد صفحه: ۱۳ دسته بندی: روانشناسی

استرس، حقیقتی در زندگی است که هیچ‌کس نمی‌تواند از آن اجتناب کند. استرس در واقع هر تغییری است که فرد باید خود را با آن سازگار کند. بنابراین هر موقعیت جدید یا تغییری در زندگی که به طریقی نیاز به سازگاری را مطرح می‌کند، می‌تواند موجب استرس شود. برخی از این تغییرات، کوچک و جزیی است و سازگاری چندانی را نمی‌طلبد ولی برخی دیگر تغییرات بزرگی را در زندگی به وجود آورده و مستلزم تلاش زیادی ...

تعداد صفحه: ۶ دسته بندی: روانشناسی

یکی از مهمترین مهارت‌های سالم زیستن، مهارت تفکر نقاد است. منظور از تفکر نقاد آن است که فرد اطلاعات، گفته‌ها و نظرات و پیشنهادها را بررسی کند و هیچ اندیشه، پیشنهاد یا نظری را بدون ارزیابی نه رد کند و نه بپذیرد. در این شیوه تفکر برای دفاع و حمایت از هر عقیده‌ای شواهد و مدارک واقعی ارائه می‌شود و برای پذیرش عقیده دیگران نیز مدارک و شواهد درخواست می‌شود. در تعریف دیگری از تفکر نقاد ...

تعداد صفحه: ۱۷ دسته بندی: روانشناسی

آگاهی از خود و خصوصیات مختلف خود، به انسان کمک می کند با توانایی ها و ضعف ها و سایر خصوصیات خود آشنا شود. همچنین در صورت برخورد با طرف مقابل و تشکیل زندگی مشترک بهتر و عمیق تر با مسائل روبه رو شود. این خودآگاهی به شخص نشان می دهد که چگونه می تواند احساسات خود را بشناسد، از وجود آنها آگاه شده و به وقت لزوم کنترلشان نماید تا منجر به هیچگونه ناراحتی نگردد. آگاهی از خود و خصوصیات ...

تعداد صفحه: ۱۰ دسته بندی: روانشناسی

دنیای ما روز به روز ماشینی تر و پیچیده تر می شود. همه چیز تخصصی شده و روابط آدمها نیز تحت تاثیر تکنولوژی قرار گرفته است. امروز یک نفر نمی تواند از پس همه کارها برآید. و برای هر مسئله ای باید به متخصص مربوطه مراجعه کند. در این میان ، مسائل خاص انسان که در واقع محور زندگی هست ، به حاشیه رانده شده و از آن غفلت شده است. همه تکنولوژی ، صنعت و رفاه برای آدمی است، ولی آن بخشی از علم که ...

تعداد صفحه: ۸ دسته بندی: روانشناسی

مهارت زندگی دنیای ما روز به روز ماشینی تر و پیچیده تر می شود. همه چیز تخصصی شده و روابط آدمها نیز تحت تاثیر تکنولوژی قرار گرفته است. امروز یک نفر نمی تواند از پس همه کارها برآید. و برای هر مسئله ای باید به متخصص مربوطه مراجعه کند. در این میان ، مسائل خاص انسان که در واقع محور زندگی هست ، به حاشیه رانده شده و از آن غفلت شده است. همه تکنولوژی ، صنعت و رفاه برای آدمی است، ولی آن ...

تعداد صفحه: ۱۰ دسته بندی: روانشناسی

تصمیم‌ گیری یک مهارت است. فکر کردن به آنچه باید انجام داد. یک مهارت است. یادگیری انتخاب خوب یک مهارت است. برخی کودکان به‌طور شمی این مهارت‌ها را فرا می‌گیرند، اما بیشتر کودکان نیاز به کمک دارند. خانواده بر این فرآیند تأثیر می‌گذارد. کودکان کوچکتر تجربه تصمیم‌گیری را از خانواده‌شان کسب می‌کنند. این فرآیند با شروع تولد آغاز می‌گردد. یادگیری چگونگی آرام شدن، استفاده از پستانک، ...

تعداد صفحه: ۲۸ دسته بندی: روانشناسی

امروزه علی رغم ایجاد تغییرات عمیق فرهنگی در شیوه های زندگی ، بسیاری از افراد در رویارویی با مسائل زندگی فاقد توانایی های لازم و اساسی اند.و همین امر آنان را در مواجهه با مسائل و مشکلات زندگی روزمره و مقتضیات ان آسیب پذیر نموده است. مهارتهای زندگی ، توانایی های روانی،اجتماعی برای رفتار انطباقی و موثر هستند که افراد را قادر می سازند تا به طور موثرتری با مقتضیات و چالشهای زندگی ...

تعداد صفحه: ۲۰ دسته بندی: روانشناسی

مثالهائی که در این متن ارائه می شود ، معنای ابراز وجود کردن یا احقاق حق نمودن را در حوادث مختلف نشان می دهد شاید برخی از این نمونه ها را در زندگی خود نیز تجربه کرده باشید . چند دقیقه ای وقت بگذارید و صادقانه به سخنان خود درباره روابطی که با اشخاص مهم در زندگی خود دارید گوش فرا دهید . ● مهارت ابراز وجود مثالهائی که در این متن ارائه می شود ، معنای ابراز وجود کردن یا احقاق حق نمودن ...

تعداد صفحه: ۱۸ دسته بندی: روانشناسی

مقدمه: آدمی در مسیر تکاملی خود مالک منابع و وسائلی برای زندگی مؤثر است ، اوست که می‌تواند خود را در زمان حال تجربه کند و گذشته و آینده را از طریق به یاد آوردن و پیش بینی وقایع به تجربه در آورد. خداوند متعال نیز آدمی را آگاه و مسئول آفریده است تا بتواند از طریق آگاهی های خود ، قادر به انتخاب باشد و مسئولیت رفتارهای نهان و آشکار خود را بپذیرد و توانائی آن را به دست آورد که پاسخ ...

تعداد صفحه: ۱۳ دسته بندی: روانشناسی

مقدمه : « براستی که دلها خسته می شوند همان طور که بدنها خسته می شوند پس نوبرانه ها و تازه یافته ها ی حکمت را برای این دل ها بجویبد ». حضرت علی (ع ) آینده ای که امروز پیش بینی می شود از راه خواهد رسید اگر ما بدانیم که آینده چگونه باید باشد می توانیم بر آن تأثیر بگذاریم ، فرزندان ما در کلاس های درس از روشهایی بهره می گیرند که پنجاه سال پیش بکار می رفت و اگر ما آنان را برای آینده ...

تعداد صفحه: ۲۳ دسته بندی: روانشناسی

مقدمه اکثر مردم عضو سازمانهایی1 با ساختار رسمی و ساختار غیر رسمی هستند. رابینز2 سازمان را اینگونه تعریف می کند: "سازمان پدیده ای اجتماعی است که به طور آگاهانه هماهنگ شده، دارای حدو مرزهای نسبتاً مشخصی بوده وبرای هدف یا مجموعه ای از اهداف بر اساس یک سلسله مبانی دائمی فعالیت می کند."(رابینز، 1987 ص 3). در سازمانها به جز عامل حیاتی مدیریت، عنصر اساسی دیگری به نام «انسان ها» وجود ...

تعداد صفحه: ۶ دسته بندی: روانشناسی

یک فرد تحصیل کرده1 یا فرهیخته چگونه فردی است؟ بر اساس تعاریف یا رویکردهای جدید، فرد تحصیل کرده، فردی است آگاه2 مسئولیت پذیر3 و علاقمند4 که برخی به این صفات، صفت پرخاشگر یا خشن نبودن5 هم اضافه می نمایند]343[ . این اظهارات به این معنی است که تمرکز و علاقه سنتی بر مهارتهای ذهنی چون هوش بهر IQ، جای خود را به علاقه شدید و تمرکز بر مهارتهای اجتماعی و عاطفی و هوش بهر عاطفی (EQ) و ...

تعداد صفحه: ۸ دسته بندی: روانشناسی

- همه چیز از شما شروع می شود. ارزش و احترام خود را بدانید و به وجود خود افتخار کنید. 2- هر فردی جدا از ظاهر و موجودیت واقعی اش ، از توانایی های بالقوه و استعدادهای نهانی فراوانی برخوردار است که با برخورداری از اعتماد به نفس می تواند آنها را بارور و شکوفا سازد . 3- شما می توانید به انسانی کامل و واقعی تبدیل شوید ، فقط باید به خود کمک کنید تا استعدادهای نهانی خود را از قوه به فعل ...

تعداد صفحه: ۵ دسته بندی: روانشناسی

روانشناسی بهداشت ، در سالهای اخیر اهمیت زیادی برای نقش راهبردهای مقابله و سبک زندگی افراد در چگونگی وضعیت سلامت جسمانی و روانی آنها قائل شده است . شیوه های مقابله ؛ تواناییهای شناختی و رفتاری ای هستند که فرد مضطرب به منظور کنترل نیازهای خاص درونی و بیرونی فشارآور به کار گرفته می گیرد . در مقابله مذهبی از منابع مذهبی مثل دعا و نیایش ، توکل و توسل به خداوند و .... برای مقابله ...

تعداد صفحه: ۱۹ دسته بندی: روانشناسی

نظام هستی بر اساس مهر و محبت پروردگاربه انسان پدید آمده است اگر محبت نبود،نه طلوعی بود ونه غروبی. نه بهاری بود و شکفتن گلها و نه نغمه های شورانگیز بلبلان . نه کوهساری وجود داشت و نه آبشاری ، نه امواج غلطان دریاها به چشم می خورد و نه ستارگان در آسمانها چشمک می زدند . اگر عشق و دلدادگی نبود شوریدگان به دنیا نمی آمدند و اشعار نغز و زیبا سروده نمی شد . اگر سوز و گداز دلدادگان نبود ...

تعداد صفحه: ۷ دسته بندی: روانشناسی

چند نمونه فراموش نشدنی باعث تغییر نگرش پزشکان و روانشناسان شد. یک زندانی که قص فرار داشت بطور مخفیانه خود را در یکی از اتاقکهای قطار جا داده بود و بعد از حرکت فهمیده بود که در یخچال قطار قرار دارد. زندانی مطمئن بود که در طی چندین ساعتی که در یخچال قرار دارد منجمد خواهد شد و دقیقاً این کار هم شد. اما بعد از رسیدن به مقصد مشاهده کردند که زندانی یخ زده در حالی که یخچال قطار خاموش ...

تعداد صفحه: ۱۰ دسته بندی: روانشناسی

جروم برونر یکى از روانشناسان آمریکاست که در زمینهٔ یادگیرى شناختی، بویژه دربارهٔ فعالیت آموزشى و کلاس، به مطالعه و تحقیق پرداخته است. او صاحب نظریهٔ یادگیرى اکتشافی (discovery learning) است. برونر بیشتر به مطالعهٔ فرایند یادگیرى در کلاس درس مى‌پردازد و به مطالعهٔ یادگیرى حیوانات از جمله موش، میمون و پرندگان کمتر رغبت نشان مى‌دهد. او دیدگاه‌هاى خود را در کتابى به نام به سوى یک ...

تعداد صفحه: ۹ دسته بندی: روانشناسی

نا توانایی های یادگیری مقوله خاص دیگری است که در حیطه کودکان استثنایی قرار دارد و درصد چشمگیری از کودکان را در بر می گیرد، نا توانایی های یادگیری نارسایی های خاصی است که در صورت عدم شناسایی آن معمولاً تحقیر و توهین و...بی دری و شکست های تحصیلی را به بار می آورد. اشکال بزرگ این اختلال آن است که بر خلاف نابینایی و ناشنوایی و ... تشخیص آن در سنین پیش دبستانی به آسانی امکان پذیر ...

تعداد صفحه: ۱۱ دسته بندی: روانشناسی

نظریه های یادگیری اصولاً هر فعالیتی یک مبنای نظری دارد که منتج از یک سری تحقیقات و تابع یک اصول و شناخت کلیت یافته­ای است . نظریه به معنای وسیع عبارتست از تعبیر و تفسیر حوزه ای از شناخت . در نتیجه براساس این تعریف، نظریه­های یادگیری اصول کلیت یافته­ای هستند در زمینه یادگیری و شرایط آن . یعنی نظریه­های یادگیری در واقع تحلیل کننده شرایط یادگیری است . بسیاری از معلمین و دانشجویان ...

تعداد صفحه: ۶ دسته بندی: روانشناسی

برنامه‌ های خودآگاهی- رفتاری و برنامه مدیریت استرس برنامه‌های خودآگاهی- رفتاری، همچون VMBR و برنامه‌ مدیریت استرس smith ، شامل هم مهارتهای آرامش‌دهی و هم خود-آگاهانه در برنامه‌های ترکیب شده یا جامع می‌باشند. برنامه smith آرامش دهی پیشرونده را ترکیب می کند، بموازات تأکید روی سرنخ‌های تنفسی به عنوان تکنیک آرامش،‌و یا بازسازی خود- آگاهانه و یا صحبت – با خود به عنوان جزء خودآگاهی ...

تعداد صفحه: ۱۰ دسته بندی: روانشناسی

لکنت زبان عمدتاً و بطور کلی جز در موارد استثنایی در دوران خردسالی آغاز شده و یک پدیده خاص دوران کودکی است. معمولا از سنین 2 تا 4 سالگی شروع می‌شود. لکنت زبان از مهمترین و متداولترین اختلالات تکلمی است. در سنین 6 تا 7 سالگی نیز که مصادف با زمان آغاز مدرسه می‌باشد به لحاظ ویژگیهای عاطفی و سازگاری اجتماعی خاص این دوره موقعیت مناسبی است برای بروز لکنت زبان در میان کودکانی که بیشتر ...

تعداد صفحه: ۱۲ دسته بندی: روانشناسی

عشق پدیده ای است که از دیر باز ذهن انسان را به خود مشغول کرده است. دانشمندان حوزه های گوناگون به نوعی به تحلیل این پدیده در انسان پرداخته اند.مطلبی که در زیر آمده است سعی دارد به طور اجمالی یک سری از فاکتور های روانی را که در ایجاد این حس نقش بازی می کنند را باز شمارد. معشوق انعکاسی ازعاشق جستجوی فردی که انعکاسی از ما باشد از شایع ترین تئوری هایی است که به عنوان دلیل انتخاب ...

تعداد صفحه: ۵ دسته بندی: روانشناسی

کودک آزاری درباره کودک آزاری تعاریف متعددی شده است. این تنوع و تعاریف متضاد سبب شده تا مقایسه میزان بدرفتاری در بین کشورهای مختلف غیرممکن گردد. به همین منظور سازمان بهداشت جهانی درصدد است تا در این زمینه تعریفی که حاصل وفاق جمعی است، ارائه دهد بدرفتاری با کودکان معمولاً در چهار حوزه مورد بررسی قرار می گیرد؛ کودک آزاری جسمی (physical child abuse)، کودک آزاری عاطفی (emotional ...

تعداد صفحه: ۱۶ دسته بندی: روانشناسی

خطر آفرینى‌ها مسأله دیگرى که در رابطه با این گروه قابل طرح است، مشکل آفرینى برخى از آنهاست. عده‌اى از روانشناسان نفس عقب‌ماندگى را عامل جرم معرفى کرده‌اند و گفته‌اند، کندذهنى مساوى با جرم‌آفرینى است. نظر دیگران این ادعا را رد مى‌کند. اساس جرم مربوط مى‌شود به شرایط نامساعدى که از نظر تربیت براى آنها وجود دارد. اینان آگاهى‌هاى لازم را ندارند، و درنتیجه تن به کارى مى‌دهند که عاقبت ...

تعداد صفحه: ۲۳ دسته بندی: روانشناسی

مقدمه : نوجوانی دوره ای است که در آن دانش آموز بیش از هر زمان دیگر نیاز به راهنمایی و مشاوره دارد. نوجوان ضمن مشورت با اولیا و مربیان، دست کم باید بداند که چگونه خود را بهتر بشناسد و از برخوردهای زیان بخش در محیط خانه و مدرسه پرهیز کند. " چهار راه نوجوانی"، روایتگر تجربه های اولیا و مربیان است که به ندرت فرصت می یابند فنونی را که طی سال ها در خویش درونی ساخته اند، بررسی کرده، به ...

تعداد صفحه: ۱۰ دسته بندی: روانشناسی

% از نمونه شروع اعتیادرا درنتیجه توصیه دوستان اعلام‌کرد‌ه‌اند . این میزان به‌نسبتی مشابه در تحقیقات دیگرنیزیافت شد‌ه‌ است . 60 % نمونه معتادا- تبعیض : تبعیض در خانواده و توجه بیشتر والدین به برخی از فرزندان وتوجه کمتر نسبت به برخی دیگر سبب ایجادعقده کسری و احساس نفرت و بد بینی در کودک می شود . 2- خشونت : پاره ای از روان شناسان معتقدند که ریشه اصلی جنایات و خشونتها در جامعه اعمال ...

تعداد صفحه: ۶ دسته بندی: روانشناسی

کشور ما اغلب هر وقت اسم «سیگموند فروید»، «عقاید فرویدی» و یا « مکتب فرویدریسم» می‌آید اولین چیزی که به ذهن شنونده می‌رسد نظرات و عقاید فروید در رابطه با میل جنسی و آزاد گذاشتن روابط جنسی میان افراد جامعه است. شاید به همین علت باشد که در برخی جوامع به خصوص در کشورهای مسلمان‌نشین خیلی درباره طرز فکر و نقطه نظرات این روانکاو بزرگ صحبت نمی‌شود و تمام عقاید او را محدود به این نوع ...

تعداد صفحه: ۹ دسته بندی: روانشناسی

کار درمانی کلمه ی کاردرمانی به نظرم حق مطلب را به خوبی Occupational Therapy ادا نمیکند . چرا که در فرهنگ ما اولین مفهومی که از کار در ذهن ها متبادر میشود Job است و سپس Work . فرق اساسی JOB با Work در این است که Job اختصاصی تر است و Work مواقعی گفته میشود که بطور عمومی داریم درباره ی کار صحبت میکنیم و نه لزوما شغل ! . اما Occupation با هر دوی این ها فرق میکند . چرا که بیشتر به ...

تعداد صفحه: ۹ دسته بندی: روانشناسی

چکیده: مبارزه با اشکال مختلف خشونت طلبی, توسل به زور و آسیب رسانی به دیگران از جمله دغدغه های اساسی جوامع در عصر کنونی است. شناخت و تحلیل علمی و مستدل فرهنگ خشونت و کشف راه های تخفیف آن شاید در حاکم ساختن فرهنگ آرامش و صلح در آینده مفید و راهگشا باشد. در این مقاله موضوع حساسیت به خشونت و شدت آن معرفی شده و ابزارهای کاهش یا افزایش آن مانند مهارتهای زندگی و باورهای ماوراءالطبیعی ...

تعداد صفحه: ۶ دسته بندی: روانشناسی

عواملی که در مکانیزم ادراکی تأثیر دارند به سه دسته تقسیم می شوند : ویژگیهای مشاهده گر ( عوامل ورودی )این موضوع مربوط به ویژگیهای شخصی /انفرادی میگردد . 1-1 . نیازها و انگیزه ها : ادراک انفرادی اساساً نیازها و انگیزه های درونی ر امعین می کند . آنها چیزهای متفاوتی را بر طبق نیازها و انگیزه های متفاوتشان به دست می آورند. نیازهای متفاوت نتایج انگیزش ( تحریکات ) متفاوت می باشد . ...

تعداد صفحه: ۱۵ دسته بندی: روانشناسی

ازدواج موفق بستگی به عوامل مختلفی دارد که خیلی از آنها را باید در دوران نامزدی ارزیابی کرد. عوامل دیگری نیز در موفقیت زندگی زناشویی مؤثر است که می توان آنها را بعد از ازدواج شناخت. در ازدواج، سازش دایمی و از خودگذشتگی فراوان لازم است، ولی اگر زن و مرد قبل از ازدواج با یکدیگر در برخی زمینه ها توافق داشته باشند، امکان سازش بعدی بیشتر خواهد بود. مهمترین عوامل مؤثر در ازدواج موفق ...

تعداد صفحه: ۱۹ دسته بندی: روانشناسی

مقدمه عاطفه از ماده عطف به معنای گرایش و انعطافی است که از رهگذر ارتباط فرد با موجود مورد توجه خاص از وی برقرار می گردد و از آن به احساس نیز تعبیر می شود. عامل چنین گرایشی از یک سو اتمدادهای روانی و حالت انفعالی فرد است. و از سوی دیگر شرایط و خصوصیات و جاذبه ای است که در طرف مقابل وجود دارد. عاطفه و احساس در حیات بشر قبل از عقل و ادراک ظاهر می شود و به نخستین روزهای زندگی باز می ...

تعداد صفحه: ۱۳ دسته بندی: روانپزشکی

عقب‌ ماندگى هوشى یک بیمارى نیست، بلکه شمارى بیمارى‌هاى از نظر سبب‌شناختى متفاوت را دربر مى‌گیرد که در ویژگى‌هاى زیر مشترک‌ هستند: نقص اعمال هوشی، نقص تطابق رفتار با نیازهاى زندگى روزانه، مزمن بودن وجود از زمان تولد یا آغاز کودکی. اکنون توافق همگانى بر آن است که باید هم اعمال هوشى و هم تطابق رفتارى ناقص باشد تا بتوان کسى را دچار عقب‌ماندگى هوشى دانست. و نباید هیچ‌کس بر پایهٔ تصور ...

تعداد صفحه: ۱۵ دسته بندی: روانشناسی

عقب‌ماندگی‌ ذهنی‌ توان‌ هوشی‌ کمتر از میانگین‌ جامعه‌ (ضریب‌ هوشی‌ کمتر از 70) که‌ با یک‌ آزموناستاندارد ضریب‌ هوشی‌ سنجیده‌ می‌شود. ضریب‌ هوشی‌ 130-80 طبیعی‌ در نظر گرفته‌ می‌شود؛ میانگین‌ طبیعی‌ 100 است‌. اختلال‌ عملکرد هوشی‌ منجر به‌ عدم‌ توانایی‌ فرد در انجام‌ مسؤولیت‌های‌ عادی‌ زندگی‌ می‌گردد. عقب‌ماندگی‌ ذهنی‌ به‌ چهار گروه‌ خفیف‌ (ضریب‌ هوشی‌ 70-50)، متوسط‌ (ضریب‌ هوشی‌ ...

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت