دانلود تحقیق و مقاله دانش آموزی و دانشجویی در مورد توحید علمی

براساس جستجوی مقاله و تحقیق دانشجویی در مورد توحید علمی تعداد 100 مورد در سایت یافت گردید که می توانید پس از مطالعه عناوین این تحقیقات و مقالات دانش آموزی و دانشجویی برای دانلود تحقیق در مورد توحید علمی و یا دانلود مقاله درباره توحید علمی اقدام نمائید:

تعداد صفحه: ۱۱ دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات

بِسْمِ اللَهِ الرَّحْمَنِ الرَّحیم‌ وَ صَلَّی‌ اللَهُ عَلَی‌ سَیِّدِنا مُحَمَّدٍ وَ ءَالِهِ الطَّیِّبینَ الطّاهِرینَ وَ لَعْنَه ُ اللَهِ عَلَی‌ أعْدا´ئِهِمْ أجْمَعینَ مِنَ ا لاْ نَ إلَی‌ قِیامِ یَوْمِ الدّینِ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّه َ إلاّ بِاللَهِ الْعَلیِّ الْعَظیم ‌سبب‌ مکاتیب‌، دو بیت‌ از عطّار نیشابوری‌ است‌ در سنواتی‌ که‌ مرحوم‌ فخر المحقّقین‌ و شیخ‌ الفقهاء و المجتهدین‌ ...

تعداد صفحه: ۷ دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات

در دین مبین اسلام به جایگاه و منزلت دانش و دانشمندان بسیار اشاره شده و بر یادگیری علوم ،نقادی و بررسی علت هر معلول تاکید فراوان شده است و راه اقتدار علمی را در پژوهش و تولید علم میداند و حضرت علی (ع) شایستگی مسلمان را در افزایش و پیوند دانش با سایرین میدانند. چکیده: آزادی موهبتی الهی که باعث بروز استعدادها و تکامل انسان است و زمانی که این نعمت در چهار چوب شرایط آزادی قرارگیرد ...

تعداد صفحه: ۹ دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات

توحید اگر در کالبد هستی خدا راروان – روح زنده و فعال جهان – می گیرند در کالبد اسلام نیز 0که الهام یافته از فطرت انسان و جهان است ) توحید را جان می توان گرفت. توحید اصل نخستین وزیر بنای همه اصول و فروع و پایه ی اساسی آئین اسلام اصول دیگری چونان نبوت و معاد و غیره قائلیم به این معنی نخواهد بود که توحید در ردیف اینها و برابر با اینهاست که اصل اینها و شالوده و قاعده اینهاست. چه اگر ...

تعداد صفحه: ۳ دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی

امروز رئیس جمهور توحیدی بر خلاف برخی که حتی با لباس دین، شعارهای ارزشی نظام و انقلاب را فدای ژست های آنچنانی خود کردند، رهنمودهای امام(ره) و مقام معظم رهبری را سرلوحه سیاستهای خود قرار داده و دربرابر زیاده خواهی دشمنان می ایستد. سومین حضور احمدی نژاد در امریکا، مصاحبه با شبکه های خبری آنجا چون سی ان ان، حضوردر دانشگاه کلمبیا و ایراد سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل مجموعاً ...

تعداد صفحه: ۲۴ دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات

بدون تردید سلسله جنبان نهضت های اسلامی صد ساله اخیر سید جمال الدین اسد آبادی است، او بود که دردهای اجتماعی مسلمین را با واقع بینی خاصی بازگو نمود راه اصلاح و چاره جویی را نشان داد. با اینکه درباره سید جمال فراوان گفته و نوشته می شود، ولی راجع به تز اصلاحی او کمتر سخن می رود. حرکت سید جمال، هم فکری بود و هم اجتماعی. او می خواست رستاخیزی هم در اندیشه مسلمانان به وجود آورد و هم در ...

تعداد صفحه: ۱۶۳ دسته بندی: حقوق و فقه

فصل اول ضرورت وجود قانون در جامعه «برای اثبات ضرورت وجود نظام قانونی در هر جامعه، از دو مقدمه بهره می‌گیریم: اول- ضرورت عقلی زندگی اجتماعی بشر در باب منشا پیدایش جامعه و زندگی اجتماعی در میان فیلسوفان و اندیشمندان اختلاف فراوانی بروز کرده ایت و توافقی صورت نپذیرفته است به اعتقاد ما، هم در پیدایش جامعه و هم در دوام و استمرار آن، عامل طبیعی و غریزی و عامل عقلانی با هم تاثیر ...

تعداد صفحه: ۲۳ دسته بندی: ادبیات فارسی

محمدرضا شفیعى کدکنى شاعر ، ادبیات پژوه ، منتقد ادبى ،مصحح و مترجم. متولد ۱۳۱۸ ، کدکن نیشابور تلمذ و شاگردى دروس حوزوى در محضر بزرگانى چون ادیب نیشابورى دوم، میرزا هاشم قزوینى، آیت الله میلانى و برخى دیگر از علماى نامدار - دکتراى زبان وادبیات فارسى از دانشگاه تهران ۱۳۴۸ - شاگردى بزرگانى چون بدیع الزمان فروزانفر، دکتر مینوى، دکتر على اکبر فیاض، احمدعلى رجایى بخارایى و غلامحسین ...

تعداد صفحه: ۱۰ دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی

« در تمام این مراحل (نهضت ) روحانیت نقش اول را داشت . یعنی دانشگاهی ها بودند روشنفکرها همه شان نه البته دانشگاهی ها دانشجوها تقریبا اکثرا همیشه همه ...نقشی داشتند. لکن آن که ملت را بسیج کرد آن روحانیون بودند...آن که من همیشه به ملت ایران سفارش کردم که این دژ محکم (روحانیت ) را از دست ندهید ... (1) اعلام خطری که به ملت می کنم این است که جریانی در کار است که روحانیت را کنار ...

تعداد صفحه: ۲۵ دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی

تعاریف توسعه "توسعه" در لغت به معنای رشد تدریجی در جهت پیشرفته‌ترشدن, قدرتمندترشدن و حتی بزرگ‌ترشدن است (فرهنگ لغات آکسفورد, 2001). ادبیات توسعه در جهان از بعد جنگ جهانی دوم مطرح و مورد تکامل قرار گرفت. هدف, کشف چگونگی بهبود شرایط کشورهای عقب‌مانده (یا جهان سوم) تا شرایط مناسب همچون کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته است. طبق تعریف, توسعه کوششی است برای ایجاد تعادلی تحقق‌نیافته یا ...

تعداد صفحه: ۲۹ دسته بندی: هنر

مقدمه در شرایط حساس کنونی، و با توجه به احیاء معاونت پرورش در وزارت آموزش و پرورش که قطعاً قبل از آن با حذف امور تربیتی جایگاه هنر هم در آموزش و پرورش به فراموشی سپرده شده بود، ولی تصمیم انقلابی دولت نُهم که جاری و ساری ساختن صدقه جاریه شهیدان رجائی و باهنر را به همراه داشت قطعاً با طرح مقوله هنر و آفرینشهای هنری که بطن، و اساس و پایه فعالیتهای امور تربیتی به حساب می آید در سطوح ...

تعداد صفحه: ۲۶ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

مقدمه در شرایط حساس کنونی، و با توجه به احیاء معاونت پرورش در وزارت آموزش و پرورش که قطعاً قبل از آن با حذف امور تربیتی جایگاه هنر هم در آموزش و پرورش به فراموشی سپرده شده بود، ولی تصمیم انقلابی دولت نُهم که جاری و ساری ساختن صدقه جاریه شهیدان رجائی و باهنر را به همراه داشت قطعاً با طرح مقوله هنر و آفرینشهای هنری که بطن، و اساس و پایه فعالیتهای امور تربیتی به حساب می آید در سطوح ...

تعداد صفحه: ۵۰ دسته بندی: ریاضی

دین و جهان پدیدارى ریاضى 1. ریاضى یک زبان است که چارچوب‏هاى مطالعاتى زبان‏شناسى را داراست. معانى آن اعتبارى است و نشانه‏هاى اعتبارى را نیز همراه خود کرده است، به همین دلیل بر انتزاع این زبان افزوده است؛ هر چند ارتباط این معنا و نشانه در ریاضى، داراى شباهت حسى است؛ مانند سه دندانه بدون عدد سه (3) و ( (3یا دو دندانه بودن (2) (2) یا یک دندانه بودن یک (1) .(1) 2. ریاضى زبانى است، تا ...

تعداد صفحه: ۴ دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی

جامعه‌ انسانی‌ فراهم‌ آمده‌ از انسانهاست‌ و زن‌ نیمی‌ از پیکره‌ی‌ جامعه‌ی‌ انسانی‌ را تشکیل‌ می‌دهد. اما از دیدگاه‌ اسلام‌ زن‌ تا چه‌ اندازه‌ در جامعه‌ زمینه‌ی‌ نقش‌آفرینی‌ دارد و محدوده‌ی‌ مشارکت‌ اجتماعی‌ زنان‌ و حضور عینی‌ آنان‌ در جامعه‌ تا کجاست‌؟ آیا مرد می‌تواند همسر خویش‌ را از مشارکت‌ در امور مختلف‌ اجتماعی‌ باز دارد؟ یا اینکه‌ موضوع‌ مشارکت‌ اجتماعی‌ از اهمیت‌ ویژه‌ ...

تعداد صفحه: ۴۶ دسته بندی: هنر

فن و هنر سفالگری سفال قرون 3 و 4 هجری قرن 3 هجری شروع و تلاشهای فرهنگی و اقتصادی در حیات جامعه است پس از دو قرن ساده زیستی و حذف تجمل گرایی و همگانی شدن امکانات جامعه ،زمینه های رشد وتوسعه اندیشه های انسانی فراهم شده است به طوری که شکوفایی این فعالیت ها را در قرن 4 هجری می توان دید . دانشمندان معلمان بویژه ایرانیان در این قرن حاصل تفکرات فلسفی یونیان را در قالب تجربیات علمی و ...

تعداد صفحه: ۵۱ دسته بندی: فلسفه و اخلاق

مبانی فلسفه عرفانی ایرانی – اسلامی بر چهار بخش مهم به شرح زیر تقسیم بندی شده است:‌ وحدت وجود کشف و شهود دانش معنوی مراحل تربیت معنوی وحدت وجود بدین معنی است که حقیقت را واحد و احدیت را اصل و منشا تمام مراتب وجود میدانستند و معتقد بودند که وجود حقیقی منحصر به حق است و دیگران پرتوی از نور و تراوش فیض اویند. درالهیات معنی وحدت یگانگی حق است و خالق و مخلوق از هم جدا می باشند و فقط ...

تعداد صفحه: ۶۳ دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات

مقدمه توحید عرفان به معنی وحدت وجود موجود است ،که براساس آن تنهایک حقیقت وجود واقعی دارد و پدیده های دگر همه مظاهر و تعنیات آن حقیقت اند و با این حساب باید همه چیز خدا ، و خدا همه چیز بوده باشد . عارف کسی است که حق را درهمه چیز می بیند بلکه آن را عین همه چیز می داند و نیز عارف معتقد است جهان و هرچه در اوست الوهی است . درمکتب عرفان عشق و جذبه نیروی حاکم بر همه عناصر واجزاء جهان ...

تعداد صفحه: ۴۰ دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات

موضوع بحث ، علل گرایش به مادیگری ( ماتریالیسم ) است. اول باید مادیگری ( ماتریالیسم ) را که موضع بحث امروز ما است از نظر اصطلاح متداول فعلی تعریف کنیم و حدود آن را بیان نمائیم سپس وارد بحث شویم. واژه ماتریالیسم ، استعمالات مختلفی دارد که همه آنها اکنون که درباره علل گرایش به ماتریالیسم بحث می کنیم نمی تواند موضوع بحث ما باد. مثلاً گاهی ماتریالیسم می گیوند مو مراد مکتب اصلابت ماده ...

تعداد صفحه: ۲۸ دسته بندی: اقتصاد

تحولات نوین در اقتصاد اسلامی با توجه به نهادهای مالی اسلام، اقتصاد های نوظهور اسلامی که به دنبال تدوین ایده های اقتصاد اسلامی و اقتصاد های بازارهای مالی هستند، در چارچوب روش های جدید مورد بررسی قرار می دهد.پس از جنگ جهانی دوم و در پی استقلال ملت های مسلمان از قدرت های استعمارگر، نیاز به اقتصاد اسلامی هرچه بیشتر نمایان شد. در این برهه، کشورهای اسلامی با چالش توسعه و خودکفایی ...

تعداد صفحه: ۴۳ دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات

ولایت به معنی قرب است ولی وقتی بحث ولایت خدا به میان می‌آید به معنی ولایت تکوینی است، و یکی از اسماء الهی «وَلی» است. قرآن می‌فرماید: «فَاللَّهُ هُوَ الْوَلی» یعنی نه تنها خدا ولایت دارد، بلکه تنها ولی، خدا است، و بقیه به اذن خدا، ولی می‌توانند باشند. انبیاء الهی مظهر اسم ولی بودند و لذا از آنها کارهای فراوانی ساخته بود. و در درجه پائین آن، مؤمن است است که ولی چشم و گوش خویش است ...

تعداد صفحه: ۵ دسته بندی: تاریخ

محمد تقی مصباح یزدی فیلسوف دینی و از نظریه پردازان شیعه در ایران، بنیانگذار و مدیر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، عضو مجلس خبرگان رهبری در جمهوری اسلامی ایران، رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل‎بیت و یکی از اساتید حوزه علمیه قم است. شهرت وی نزد سیاسیون به خاطر حمایت‌های وی از محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور کنونی ایران، و نیز مخالفت‌های سابقه‌مندش با محمد خاتمی و به طور کلی جنبش ...

تعداد صفحه: ۴ دسته بندی: فلسفه و اخلاق

تعریف اول باید مادی گری ( ماتریالیسم ) را که موضوع بحث امروز ماست ، از نظر اصطلاح‏ متداول فعلی تعریف کنیم و حدود آن را بیان نماییم ، سپس وارد بحث شویم‏ . واژه ماتریالیسم استعمالات مختلفی دارد که همه آنها - اکنون که درباره‏ علل گرایش به ماتریالیسم بحث می‏کنیم - نمی تواند موضوع بحث ما باشد . مثلا گاهی ماتریالیسم می‏گویند و مراد مکتب اصالت ماده است ، اما به این‏ معنی که ماده یک امر ...

تعداد صفحه: ۸ دسته بندی: تاریخ

ولادت : مرحوم سید عبدالحسین دستغیب فرزند مرحوم آقا سید محمد تقى دستغیب در روز عاشوارى محرم سال 1332 ه.ق مطابق با سال 1292 ه.ش در خاندان علم و تقوا در شهر شیراز چشم به جهان گشود. تحصیلات: وى تا 12 سالگى در محضر پدر مقدمات علوم و دروس ابتدایى را فرا گرفت، متأسفانه کسب فیض از خدمت پدر دیرى نپایید و در سال 1342 ه.ق پدرعالم و دلسوز خود را از دست داد. علیرغم مشکلات موجود شهید دستغیب ...

تعداد صفحه: ۲۲ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

ویژگی های مدیر خلاق و نوآور در آموزشگاه مبانی مدیریت خلاق اسلامی مقدمه: «پدیده ‌ خلاقیت و نوآوری مثل بسیاری از خصیصه‌های انسانی در آحاد نوع بشر یافت می‌شود و این انگیزشها و شرایط محیطی و فردی و آموزشی است که عامل خلاقیت را آشکار می‌کند خلاقیت به عنوان یک حالت روانی و ذهنی که در قلمرو علم روانشناسی است ظهور می‌کند و از آنجایی که عمده کار و فعالیت انسان در سازمانها انجام می‌شود ...

تعداد صفحه: ۱۴ دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی

چکیده: اگرچه فرهنگ‌ ها از دین‌ ها متأثرند و تمامی فرهنگ‌ها به نوعی از دین تغذیه شده‌اند و با فرهنگ دینی تعامل داشته‌اند و هیچ فرهنگ و تمدنی هرگز مستقل از دین رشد و نمو نداشته و هر تمدنی به دلیل مستقل نمودن خود از دین اصیل، انحطاط و انحراف یافته لکن نمی‌توان ادیان و فرهنگ‌ها را یک کاسه نمود و حساب هر دو را یکجا مورد بررسی قرار داد. آنچه جداسازی و تجزیه میان ادیان و فرهنگ‌ها را ...

تعداد صفحه: ۱۱ دسته بندی: علوم سیاسی

توضیح این که در تمامی زبان‌های دنیا گاهی موضوعی را مورد سوال قرار می‌دهند لکن نه به این معنا که شخص پرسش کننده، پاسخ پرسش را نمی‌داند و نه به این منظور که شخص مورد پرسش، به آن پرسش، پاسخ دهد بلکه جمله استفهامی را به این منظور مورد استفاده قرار می‌دهند که شخص مورد پرسش را به فطری بودن پاسخ پرسش توجه و تذکر دهند. در چنین شرایطی، هم پرسش‌کننده و هم پرسش‌شونده هر دو به وضوح از پاسخ ...

تعداد صفحه: ۱۸ دسته بندی: ادبیات فارسی

ادبیات معنی های مختلفی دارد. "ادبیات در معنی عام غالبا‌ً به هر نوع نوشته ای گفته می شود, مثل بخش نامه ها, اعلان ها, رساله ها و اعلامیه ها, آثار تاریخی و علمی و فلسفی و ادبی, ادبیات به معنای خاص به هر اثر عالی و ممتازی اطلاق می شود که در آن عامل تخیل دخیل باشد و در ضمن با دنیای واقعی نیز ارتباط معنی داری داشته باشد."(1) ادبیات را از دیدگاه های متفاوت تقسیم بندی کرده اند. ادبیات ...

تعداد صفحه: ۳۴ دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات

مقدمه الحمدلله رب العالمین وصلى‏الله على سیدنا وحبیب قلوبنا وطبیب نفوسنامحمدصلى الله علیه وآله وآله الطاهرین ولاسیما بقیه الله فى‏الارضین واللعنه على اعدائهم اجمعین الى‏یوم الدین. قال الله عزوجل: لقد من الله على المؤمنین اذ بعث فیهم رسولا من انفسهم یتلوا علیهم آیاته‏ویزکیهم ویعلمهم الکتاب والحکمه وان کانوا من قبل لفى ضلال مبین خدا بر اهل ایمان منت گذاشت که رسولى از خود آنها در ...

تعداد صفحه: ۲۳ دسته بندی: علوم تربیتی

مقدمه خدا بر اهل ایمان منت گذاشت که رسولى از خود آنها در میان آنان برانگیخت که بر آنهاآیات خدا را تلاوت کند و نفوس آنان را از هر نقص و آلایش پاک گرداند و به آنان احکام شریعت وحقایق حکمت‏بیاموزد، هر چند که قبل از آن در گمراهى آشکارى بودند. موضوع تعلیم و تربیت «انسان‏» است و طراحى نظام صحیح و جامعى براى تعلیم وتربیت انسان، تنها از ناحیه وحى ممکن خواهد بود. قرآن کتاب انسان سازى و ...

تعداد صفحه: ۲۴ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

برای مطالعه وضع تعلیم و تربیت در دوره های گذشته، باید به قدیمی ترین اطلاعات مربوط به تعلیم و تربیت بشر نظر افکند و مشخص کرد که بشر اولیه، ابتدا چگونه چیزری را فرا گرفته و این تعلیم به چه نحو یا توسط چه کسی انجام شده است. اولین یادگیری برای بررسی اولین یادگیری ها و تعلیم و تربیت می توان به دو منبع مهم رجوع کرد. اول ادیان و دوم اسناد و مدارک تاریخی و ما قبل تاریخی و یا نظریات ...

تعداد صفحه: ۵ دسته بندی: روانشناسی

روش های ایجاد تفکر خلاق معلم می تواند با به کارگیری شیوه های مناسب زمینه رشد خلاقیت را در دانش آموزان فراهم کند ذیل از آن جمله اند : 1- استفاده از مغایرت ها : ارایه مطالبی که خلاف باورها مرسوم و عمومی علمی باشد ، مثلاً معلم در درس علوم از دانش آموزان بخواهد که نظریات قدیمی را رد کنند و بدین ترتیب دانش آموزان را بر انگیزاند تا چیزها را ارزیابی کنند و راه های جالبی برای آزمون و ...

تعداد صفحه: ۲۰ دسته بندی: فلسفه و اخلاق

اخلاق اسلامی یک نظام اخلاقی بر پایه اخلاق، عقل، قرآن و سخنان پیامبر اسلام است. تفکیک اخلاق اسلامی اخلاق اسلامی مجموعه‌ای است از تمام مطالب مرتبط به اخلاق و مخصوصاً علم اخلاق که به جهان اسلام و فرهنگ اسلامی منتسب اند، صرف نظر از این که با اخلاق در حوزه‌های دیگر کمابیش دارای مشترکاتی باشد. اهمیت تفکیک از آنجا که اسلام دینی است که مدّعی کمال است و هر دینی جز اعتقادات شامل اخلاق و ...

تعداد صفحه: ۱۸ دسته بندی: تاریخ

در شرع انور اسلام هم تاخیر حرمت ماه هاى حرام از محل خود حرام است، و هم تاخیر آداب و احکام و دستوراتى که در زمانهاى مشخص همچون ماه رمضان براى روزه و ماه ذو الحجه براى حج مقرر شده است.و علیهذا تبدیل ماه هاى قمرى به ماه هاى شمسى و تبدیل سالهاى قمرى به شمسى بهیچوجه من الوجوه جایز نیست. مسلمان نمى‏تواند روزه رمضان را در شوال و یا یکى از ماههاى معتدل دیگر بگیرد و به جهت اعتدال هوا و ...

تعداد صفحه: ۲۰ دسته بندی: مدیریت

پیشینه بر طبق برخی متون اسلامی، نگاهی نزدیک به آنچه امروز علم مدیریت نامیده می‌شود وجود دارد. در حوزهٔ مدیریت کلان و خرد اخباری از پیامبر اسلام و امامان شیعه در دست است. در روایتی از امام اول شیعیان آمده‌است «لابُدَّ لِلنَّاسِ من أمیر بِرّ أو فاجِر» (ترجمه: مردم ناگزیرند امیری داشته باشند، چه نیکوکار و چه تباه‌کار) و همچنین از پیامبر اسلام منقول است «إذا کان ثَلاثَه ٌ فی سفر، ...

تعداد صفحه: ۱۲ دسته بندی: روانشناسی

مقدمه الحمدلله رب العالمین وصلى‏الله على سیدنا وحبیب قلوبنا وطبیب نفوسنامحمدصلى الله علیه وآله وآله الطاهرین ولاسیما بقیه الله فى‏الارضین واللعنه على اعدائهم اجمعین الى‏یوم الدین. قال الله عزوجل: لقد من الله على المؤمنین اذ بعث فیهم رسولا من انفسهم یتلوا علیهم آیاته‏ویزکیهم ویعلمهم الکتاب والحکمه وان کانوا من قبل لفى ضلال مبین خدا بر اهل ایمان منت گذاشت که رسولى از خود آنها در ...

تعداد صفحه: ۶ دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات

نظر دانشمندان در مورد قرآن امروزه مسلمانان به علت دوری از قرآن وتعالیم آن، از قافله ی تمدن بشری عقب افتاده اند و با وجودی که دارای جمعیتی بیش از یک میلیارد می باشند ، خود باخته اند و از تفرقه میان خود به شدت رنج می برند، دشمنانشان بر آنان مسلط شده اند ودر عمل به جای پیروی از دستورات قرآن ، از اوامر قدرتهای بزرگ که دشمن دین و قرآن آنها می باشند،پیروی می نمایند و این در حالی است ...

تعداد صفحه: ۵ دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات

سوره حمد اعوذ بالله من الشیطن الرجیم بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ . الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ . مَالِکِ یَوْمِ الدِّینِ (سوره حمد آیه 1 تا 3) ترجمه آیات: به نام خداوند بخشنده مهربان. ستایش خدا را که پروردگار جهانیان است. خدایی که بخشنده و مهربان است. مالک روز جزاست. تمام تعالیم قرآن را شاید بتوان در یک کلام خلاصه کرد و آن اینکه انسان باید ...

تعداد صفحه: ۳ دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات

معاد از ارکان جهان بینی اسلامی یکی از اصول جهان بینی اسلامی که از ارکان ایمانی و اعتقادی دین اسلام‏ است ، اصل ایمان به زندگی جاوید و حیات اخروی است . ایمان به عالم‏ آخرت شرط مسلمانی است ، یعنی اگر کسی این ایمان را از دست بدهد و انکار کند از زمره مسلمانان خارج است پیامبران الهی - بدون استثناء - پس از اصل توحید ، مهمترین اصلی که‏ مردم را به آن متذکر کرده‏اند و ایمان به آن را از ...

تعداد صفحه: ۱۸ دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی

برای مطالعه وضع تعلیم و تربیت در دوره های گذشته، باید به قدیمی ترین اطلاعات مربوط به تعلیم و تربیت بشر نظر افکند و مشخص کرد که بشر اولیه، ابتدا چگونه چیزری را فرا گرفته و این تعلیم به چه نحو یا توسط چه کسی انجام شده است. اولین یادگیری برای بررسی اولین یادگیری ها و تعلیم و تربیت می توان به دو منبع مهم رجوع کرد. اول ادیان و دوم اسناد و مدارک تاریخی و ما قبل تاریخی و یا نظریات ...

تعداد صفحه: ۱۵ دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات

معناى تربیت 2. متصدى امر تربیت 1. معناى تربیت (1) ابن اثیر مى‏گوید: الرب یطلق فی اللغه على المالک والسید والمدبر والمربی والمقیم والمنعم ولایطلق غیرالمضاف الا على الله واذا اطلق على غیره اضیف... وفی حدیث علی (الناس ثلاثه عالم ربانی) هومنسوب الى الرب بزیاده الالف والنون للمبالغه وقیل من الرب بمعنى التربیه کانوا یربون‏المتعلمین بصغار العلوم قبل کبارها. (2) راغب اصفهانى نیز ...

تعداد صفحه: ۳۱ دسته بندی: هنر

جهان مادی‏ گرای معاصر که همه چیز را با معیارهای کمّی و غالبا مادی و اقتصادی می‏سنجد، در برخی نقاط جهان تا جایی پیش رفته است که نه تنها آثار و نتایج و فواید فعالیت‏های بشری را این‏گونه ارزیابی می‏کند، بلکه پا را فراتر نهاده و به بازدهی فوری و بالبداهه آن اصرار می‏ورزد. یکی از مقولاتی که به انحای مختلف به اسارت سرمایه در آمده است، زمینه‏های مختلف هنری می‏باشد که کم و بیش (چه از ...

تعداد صفحه: ۸ دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات

یکی از صفات پروردگار عالم و مهم‏ترین صفت او بعد از توحید، عالم و آگاه بودن از تمامی هستی و تغییراتی است که در آن پیدا میشود. علمی که سبب پیدایش هر معلومی خواهد شد. آیات بسیاری از قرآن گواهی و دلالت بر علم نامحدود خداوند دارند: 1 - بدانید خداوند از هر چیزی آگاه است؛(1) 2 - بگو: اگر آن چه در سینه‏های شما است، پنهان دارید یا آشکار کنید، خداوند آن را میداند، و نیز از آن چه در آسمان ...

تعداد صفحه: ۲۸ دسته بندی: علوم آموزشی و مشاوره تحصیلی

1- ازنظر شما ویژگیهای یک طرح اساسی دربرنامه ریزی درسی چیست؟ 1- اطلاعات لازم را درباره یادگیرنده ، عوامل اجتماعی و فرهنگی ، جامعه ، ماهیت رشته های دلئمی و جریان یادگیری رادراختیار طرح کنند ،برنامه قرار دهد. 2- هدفهای مرکز تربیتی را به طور واضح بیان کند و همه دست اندرکاران مرکز آن را باید بفهمند . ارزشها وفرضهای بنیادی هدفها باید شناخته شود. 3- بصورت بخشی از طرح جامع منطقه ای یا ...

تعداد صفحه: ۶۶ دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی

تهاجم فرهنگی استکبار جهانی در عصر حاضر ویژگیهایی دارد که نشان‏دهنده خطر و زیان وسیع تهاجم است و آمادگی بیشتری را برای مقابله طلب می‏کند. این ویژگیها عبارت است از: 1. تهاجم فرهنگی امروز غرب، تهاجمی زیان‏بار و زشت‏تر از تهاجمهای فرهنگی دوران جاهلیت است; زیرا فرهنگ امروز دنیای بی‏بند و بار غرب، در فساد و تباهی و به انحطاط کشاندن بشریت، بسیار خطرناکتر و مفسده‏انگیزتر از فرهنگ جاهلیت ...

تعداد صفحه: ۳۸ دسته بندی: شهرسازی

الهام و برداشت از مفاهیم بنیادی معماری ایران در شکل‏گیری معماری ایران،نظر،جهان‏بینی و تفکر ارتباط بسیار نزدیک با فضا داشته است. این امر ممکن است در مرحله اول جستجوگر حل مسائل جوی و اقلیمی بوده باشد ولی در مراحل تکمیلی،ذهنیتی مشهود است که در آن کلیه تحولات عقلانی و تخیلات معنوی نفوذ کرده‏اند.همان‏گونه که پیوند نگاه به دنیا و زندگی در جوشش مکان‏ها و فضاها در تمامی ساختمان‏های ...

تعداد صفحه: ۳۳ دسته بندی: روانشناسی

1- روان‎شناسی در صنعت روان‎شناسان بیش از آنچه ما تصور می‎کنیم می‎توانند در کارخانجات مثمرثمر واقع شوند. فعالیت و راهنماییهای آن فقط به تست و آزمون‎های روانی منتهی نمی‎شود بلکه در موارد روابط، روحیه و طرز فکر، عادات، شخصیت و بهبود زدگی افراد نیز اظهارنظر می‎نمایند. شغل روان‎شناسان صنعتی بیشتر جنبه‎ی مشورتی دارد و علاوه بر حل مشکلات فری از فکر و تجربه‎ی او در موارد مختلف صنعتی، ...

تعداد صفحه: ۲۶ دسته بندی: تاریخ

مراتب ظهور فلسفه سیاست در تمدن اسلامی هر قدر سایه و روح دو اصل توحید و ولایت در طراحی و بازسازی تمدن و مدینه‌ی اسلامی بیشتر جلوه کرده، مقدسات و مفاهیم قدسی نیز حضور و ظهور افزون‌تری یافته است. این مهم، در معماری، ساختمان‌سازی مساجد و شهرسازی‌ها، در هنر و ادبیات و شأن و شؤون طبقات و دسته‌های اجتماعی و علمی و خلاصه در همه‌ی ابعاد، با نظمی خاص و مراتبی ویژه آشکار می‌شود؛ اما نکته‌ی ...

تعداد صفحه: ۱۶ دسته بندی: روانشناسی

خودشناسی : مهمترین مسئله انسان، شناخت خود است و باید از ورود به جامعه خود را بشناسد، فطرت و نهاد خود را شکوفا و به حد کمال برساند که در اینصورت به سعادت می رسد. اما چنانچه غفلت کند استعدادهایش را نیابد و شکوفا نکند و فقط نیازهای دنیایی خود را برآورد از مرتبه انسانیت به حیوانیّت تنزل می کند. شناخت انسان همواره از سوی بزرگان توصیه شده و بسیار حائز اهمیت است. منظور از شناخت انسان ...

تعداد صفحه: ۱۲ دسته بندی: زندگینامه مشاهیر و بزرگان

چکیده عشق دلیلی برای اثبات خداوند است و والاترین هنر در جهان آنست که مرید باشی. این موهبت با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست مرید یگانه است و همتایی ندارد. در هر پیوند دیگری چیزی شبیه آن نخواهی یافت نه چیزی مثل آن نمی تواند وجود داشته باشد... در این مختصر سعی شده است شرح حال زندگانی و زندگی شیخ جنید بغدادی که اصل آن از کجا بوده و مولد کجا و در کجا به دست چه کسانی پرورش یافته است ...

تعداد صفحه: ۷ دسته بندی: گردشگری و توریسم

شهر قم یکی از کهن ترین شهرهای صدر اسلام است و به مرور زمان و در دوره های مختلف آباد شده است. شهر قم در سالهای دور توسط مهاجرانی که یمن به ایران هجرت کرده بودند شده است شهر قم قدمت 5000 ساله دارد که این ادعا توسط دانشگاه آکسفورد می باشد قم نامی است آشنا در کلام اهل بیت علیهم السلام و کتب تاریخ نویسان معروف جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است. اما اینکه نامگذاری این سرزمین در ...

تعداد صفحه: ۳۸ دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات

توسعه و تعمق معارف قرآنی خود،‌افزون قطره‌یی بر قوت علمی لازم می‌باشد . برای ورود بایسته و شایسته به مباحث جدید و جهانی در آستانه هزاره سوم که مبنای تمدن جدید بشری خواهد بود،‌مانند صلح جهانی با تکیه بر ادیان، گفتگوی بین ادیان و تمدنها توجه به هشداریهای قرآنی در مورد یهود و نقش تأثیر‌گذار آنان در مناسبات جدید فرهنگی و سیاسی، انگیزه‌های بود که نگارنده را واداشت تا در مورد « ...

تعداد صفحه: ۲۲ دسته بندی: فلسفه و اخلاق

انسان شناسی دو اصطلاح «انسان شناسی» و «مردم شناسی» ترجمه انگلیسی و فرانسوی اصطلاحاتAnthropologie و ethnologie است که از نظر ریشه لغوی هم معنا و معادلند. اولی از ریشه یونانی Anthropos به معنی انسان و دومی از ریشه یونانی Ethnosبه معنی قوم و مردم گرفته شده است. واژه آنتروپولوژی برای اولین بار توسط ارسطو مورد استفاده قرار گرفت و منظور او علمی بود که در جهت شناخت انسان تلاش کند.[1] ...

تعداد صفحه: ۱۷ دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات

انبیاء الهی: خداوند متعال برای حرکت انسان در سیر تکاملی خویش تعالیم و دستوراتی را از طریق وحی به پیامبران خویش نازل نمود . بنابراین وظیفه اصلی انبیاء این است که انسانها را در جهت دادن به زندگی و حرکت تکاملی یاری دهند تا بتوانند در هر شرایط وظیفه خود را بشناسند و نیروهایشان را در راه رسیدن به هدف مطلوب بکار بگیرند . خواه مردمی بیابانگرد و چادرنشین باشند و خواه مردمی اقیانوس پیما ...

تعداد صفحه: ۲۴ دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات

« مذهب سازی » که یکی از حربه های بزرگ قدرت های استعماری برای مقابله با « اسلام » و ایجاد شکاف و جدایی در صفوف « مسلمانان » و قطع پیوندهای مستحکم بین توده های مردم با مرزبانان توحید یعنی مراجع , فقها , اندیشمندان و عالمان اسلامی در اعصار و دوره های مختلف تاریخ محسوب می شود , با اصول و فروع جنون آمیز همراه می باشد! « بابیگری » یکی از مذاهب ساخته و پرداخته دست استعمار است و « بهائی ...

تعداد صفحه: ۱۱۷ دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات

مقدمه : قرآن کتاب آلهی ، کلام خدا و بزرگترین اعجاز جاودانه آخرین پیام اور الهی محمد بن عبدالله (ص) و عصاره و چکیده همه کتب آسمانی است . قرآن کتابی است که غبار کهنگی و فنا هرگز نمی تواند بر صفحات نورانی آن بنشیند ، و گذشت زمان نه تنها ان را فرسوده نمی کند ، بلکه روز به روز علوم و معارف پوشیده انرا هویداتر می گرداند . هیچ آیین و مکتبی توان مقابله با حقایق استوار و ابدی قران را ...

تعداد صفحه: ۵ دسته بندی: ادبیات فارسی

نورالدّین عبد الرّحمن بن احمد بن محمد معروف به جامی (۲۴ آبان ۷۹۳- ۲۷ آبان ۸۷۱)، (۲۳ شعبان ۸۱۷ – ۱۷ محرم ۸۹۸ ه‍ ق) ملقب به خاتم الشعرا شاعر، موسیقی‌دان، ادیب و صوفی نام‌دار ایرانی سده ۹ قمری است. زندگی از طرف پدر نسبش به محمد بن حسن شیبانی، فقیه معروف حنفی سده ۲ قمری می‌رسد. پدرش اهل دشت (شهری در نزدیکی اصفهان) بود که در سده ۸ قمری به خراسان کوچ کرد و در شهر جام با شهرت دشتی منصب ...

تعداد صفحه: ۷ دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات

امام صادق ( ع( حضرت امام جعفر صادق علیه السلام رئیس مذهب جعفری ( شیعه ) در روز 17 ربیع الاول سال 83هجری چشم به جهان گشود . پدرش امام محمد باقر ( ع ) و مادرش "ام فروه " دختر قاسم بن محمد بن ابی بکر می باشد. کنیه آن حضرت : "ابو عبدالله " و لقبش "صادق " است . حضرت صادق تا سن 12سالگی معاصر جد گرامیش حضرت سجاد بود و مسلما تربیت اولیه او تحت نظر آن بزرگوار صورت گرفته و امام ( ع ) از ...

تعداد صفحه: ۲۶ دسته بندی: تاریخ

سرآغاز تاریخ تمدن بشرى در طول حیات خود شخصیت‏هاى گوناگونى را به چشم دیده‏است که هر کدام به گونه‏اى و در محدوده‏اى خاص در صحنه اندیشه و عمل به نقش آفرینى پرداخته‏اند و شعاع تاثیر هر کدام از آنان، بستگى به ابعاد وجودى شان داشته است. اغلب شخصیتهاى مؤثر در تاریخ، انسان‏هایى بوده‏اند که به یک یا چند جنبه محدود از جنبه‏هاى شخصیتى خویش توجه کرده و از ابعاد دیگر غفلت نموده‏اند. در تاریخ ...

تعداد صفحه: ۸ دسته بندی: علوم سیاسی

امام امت قدس سره از 22 بهمن همچون 15 خرداد، 17 شهریور، 12 فروردین و ... به عنوان «ایام الله‏» یاد کردند. و درباره چنین ایامى فرمودند: «بر ملت‏شریف ماست که این ایام الله را - که هدیه‏هایى از عالم غیب ربوبى است - با جان و دل حفظ و با چنگ و دندان نگهدارى کنند» . (1) علامه طباطبایى در تفسیر گران‏قدر المیزان مى‏نویسند: «با این که تمام روزها و تمام چیزها از آن خداى متعال است، ولى ...

تعداد صفحه: ۱۹ دسته بندی: ادبیات فارسی

چرا من به خاطر نمی‌آورم که گفته باشم قالوا بلی در پاسخ الست بربکم؟ یکی از موضوعات اسلامی که از آیه 173 اعراف سرچشمه گرفته، عالم زر است. بعضی از تفسیرهای غلط باعث شده که گمان شود: هر چه ما در عالم زر گفته‌ایم ناگزیر همان را دنبال می‌کنیم بنابراین ما محکوم به جبر هستیم! در سوره اعراف آیه 73 می‌خوانیم: "به خاطر بیاور زمانی را که پروردگارت از صلب و یشت فرزندان آدم ( ذریه آنها را ...

تعداد صفحه: ۴ دسته بندی: ادبیات فارسی

ادبیات معنی های مختلفی دارد. "ادبیات در معنی عام غالبا‌ً به هر نوع نوشته ای گفته می شود, مثل بخش نامه ها, اعلان ها, رساله ها و اعلامیه ها, آثار تاریخی و علمی و فلسفی و ادبی, ادبیات به معنای خاص به هر اثر عالی و ممتازی اطلاق می شود که در آن عامل تخیل دخیل باشد و در ضمن با دنیای واقعی نیز ارتباط معنی داری داشته باشد."(1) ادبیات را از دیدگاه های متفاوت تقسیم بندی کرده اند. ادبیات ...

تعداد صفحه: ۴ دسته بندی: فلسفه و اخلاق

آنجا که در این وبلاگ، بنا بر این شده که مطالب مربوط به فلسفه اخلاق نیز در کنار منابع فلسفه حقوق مورد توجه قرار بگیرد (که بیان دلایل اتخاذ این رویکرد خود مقاله که حتی رساله ای در سطح دکتری می طلبد) یادآوری یک نکته مهم ضروری است: اول اینکه حسب آنچه در برخی از نوشته های اخلاقی بیان شده، فلسفه اخلاق در غرب به دنبال آن است که در غیاب دین و تعالیم آن «خوب» و «بد» و «حسن» و «قبح» را ...

تعداد صفحه: ۶ دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات

این‌که اقبال وحی را از نوع غریزه دانسته است خطاست. غریزه یک خاصیت صددرصد طبیعی و ناآگاهانه و نازل‌تر از حسو عقل است که قانون خلقت در مراحل اولی حیاتی حیوان در حیوانات قرار داده است... امّا وحی برعکس هدایتی مافوق حس و عقل است و به علاوه تا حدود زیادی اکتسابی است. بالاتر این‌که در اعلا درجه «آگاهانه» است... گویی علامه اقبال، دچار همان اشتباهی شده است که جهان غرب شده است یعنی ...

تعداد صفحه: ۲۲ دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی

چکیده در این مقاله سعی شده است تا علاوه بر تعریف تعلیم و تربیت دینی و ضرورت و اهمیت تعلیم و تربیت دینی فرزندان، نقش و جایگاه خانواده، معلم و آموزش و پرورش نیز در تربیت دینی کودکان و نوجوانان نیز بیان شود. که باید بین اولیاء دانش آموز و مربیان در شیوه تربیت دینی و آموزه های دینی هماهنگی و همسویی لازم دیده شود. تا زمینه های رشد و کمال در باورهای دینی کودکان و نوجوانان بوجود آید. ...

تعداد صفحه: ۱۶ دسته بندی: علوم سیاسی

نگرش قدسی اسلام، نوید بخش نوعی زندگی در سایه ایمان و معرفت در سایه ایمان و معرفت است که با روحیه نشاط و تکاپو و پویایی و سازندگی نسل جوان سازگارتر است. اسلام در سالهای آغازین تکوین و گسترش خود در سرزمینهای پهناور آن روزگار، بیش از هر چیزی، از قدرت ایمان قوی و عزم راسخ جوانان بهره گرفت. امروز نیز نهضت اسلامی معاصر، برای گسترش عدالت و نجات بشریت از نظام سلطه جهانی به ایمان مذهبی و ...

تعداد صفحه: ۸ دسته بندی: فلسفه و اخلاق

فضیلت؛ اساس آموزه های اخلاقی 1) سخن گفتن از اخلاق اسلامی کار آسانی نیست. این امر هم بدین دلیل است که چندین معنا از اخلاق در گفتمان فکری فلسفی مطرح است و هم هنگامی که از اخلاق سخن می گوییم، باید مشخص نماییم که چه معنا و منظوری از آن مورد نظر ما قرار دارد. معمولاً چندین معنا از اخلاق به ذهن متبادر می شود. گاهی از اخلاق هنجارهای اخلاقی در جامعه مدنظر است و گاهی معرفتی که این ...

تعداد صفحه: ۵۰ دسته بندی: ادبیات فارسی

مقدمه هر یک از مکاتب تربیتی بر نگرشی خاص از هستی و انسان مبتنی هستند و وجوه امتیاز هر یک از این مکاتب را باید در تفاوت نگرش آنها به هستی و انسان جستجو کرد. با رجوع به اندیشه هایی که با عنوان مکتب تربیتی در روزگاری شهرت داشته اند، اهمیت و جایگاه دیدگاه های هستی شناختی و انسان شناختی نمایان می شود. در سایه آگاهی از دیدگاه مبنایی این مکاتب، درمی یابیم که داوری ادیان الهی به ویژه ...

تعداد صفحه: ۸۲ دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات

بسمه تعالی ضروری و تکوینی تعریف انقلاب نهاد آرمان ها و اهداف انقلاب اجتماعی آن دگرگونی است که همراه با تغییر نظام اجتماعی، در سطح نهادها و آرمانهای مترتب بر آن باشد. هر اجتماع متشکل از افرادی است که با رفتارهای نظام یافته خود در جهت دست یابی به آرمانهای مورد نظر، نهادهای مختلفی را شکل می دهند. بدیهی است که بین این نهادها با آن آرمانها و هدفها پیوندی تکوینی و ضروری برقرار است، ...

تعداد صفحه: ۱۲ دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات

تمدن چیزی جز تشکیل هیأت اجتماعیه با معتقدات و مقررات حکومتی و آداب مربوطه نیست. اینک به بررسی نکاتی در مورد تمدن می پردازیم: 1- تمدن و اجتماع بشری از قدیمی ترین مراحل خود زاییده مذهب و تحت تأثیر شدید آن بوده است. 2- اداره هیأت اجتماعیه یا تمدن از یک طرف و مذهب از طرف دیگر پا به پای هم پیش رفته اند. 3- توسعه، تمدن و هیأت اجتماعیه ناگزیر احتیاج به معتقدات مذهبی مشترک و متکامل ...

تعداد صفحه: ۸۷ دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات

توحید « چرا درباره ی خدا به بحث و تحقیق بپردازیم » انتاژ مکتبهای مقعود و گوناگون فلسفی ، و گسترش مکتب « ماتریالیسم » در میان جوانان و دانش پژوهان گروهی را بر آن داشته است که از خود چنین سؤال کنند. چرا بشر درباره خدا و مذهب و مسائل ماوراء طبیعت به بحث و تحقیق بپردازد ؟ اصولاً بحث و بررسی پیرامون موجود یا موجوداتی که از قلمرو حس و تجربه بیرون است ، بود و نبود آنها در زندگی بشر ...

تعداد صفحه: ۱۹ دسته بندی: فلسفه و اخلاق

بخوان بنام رهائی ، بخوان بنام بلوغ ، بخوان بنام صاعقه در التهاب شب بخوان بنام ساقه امید در پهن دشت یاس ، بخوان بنام خالق خورشید و عشق را به اسم اعظم معشوق از پس یلدای بی تنفس دیجور شب نورباران کن . بخوان نبی گرامی ! بخوان رسول عشق و امید ! بخوان به نام نامی توحید .1 مقدمه « هر آنکه جانب اهل خدا نگهدارد خداش در همه حال از بلا نگه دارد دلا چنان معاش کن که گر بلغزد پای فرشته ات بدو ...

تعداد صفحه: ۲۳۱ دسته بندی: تاریخ

پیامبر اسلام مدیر و فرمانده ای بی نظیر تقدیم به ساحت مقدس امام زمان (عج) مقدمه: حتی آنها که اسلام را به عنوان یک آئین الهی نپذیرفته اند، در این امر شک ندارند که پیامبر اسلام، فرمانده بزرگی بود که پیروزی سربازانش را در کمترینمدت و با کمترین ضایعات تامین کرد. و از نظر مدیریت نیز آنچنان نیرومند بود که از یک جامعه نیمه وحشی، تمدنی بزرگ به وجود آورد و از قبائل پراکنده عرب توانست ...

تعداد صفحه: ۳۱ دسته بندی: علوم تربیتی

مقدمه: معلم بزرگترین نعمت و سرمایه‌ی جوامع بشری، انسان یعنی عالیترین تجلیگاه خلقت الهی است. انسان مستعد و متصف به همه‌ی صفات و کمالات الهی است و آفریده شده تا به مقام خلیفه‌ی الهی برسد و این سیر بدون تعلیم و تربیت او میسر نمی شود. انبیاء بعنوان اسوه‌ی معلمین بشر آمده اند تا در سایه‌ی کتاب مقدس الهی او را به این مقام برسانند. بنابراین معلمی که ادامه دهنده‌ی راه تعلیم و تربیت ...

تعداد صفحه: ۲۱ دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی

«مقدمه‌ «عدالت‌ از نظر علی‌(ع‌) در خانواده‌ی‌ اجتماعی‌» «لقد ارسلنا بالبینات‌ و أنزلنا معهم‌ الکتاب‌ و المیزان‌ لیقوم‌ الناس‌ بالقسط‌ و انزلنا الحدید فیه‌ بأس‌ شدید و منافع‌ للناس‌ ولیعلم‌ الله‌ من‌ ینصره‌ رسله‌ بالغیب‌ ان‌ الله‌ قوی‌ عزیز» «حدید آیه‌ی‌ 25» «ان‌ الله‌ یأمر بالعدل‌ و الاحسان‌ وایتائ ذی‌القربی‌ و ینهی‌ عن‌ الفحشاء و المنکر و البغی‌ یعظکم‌ لعلکم‌ تذکرون‌» «نحل‌ ...

تعداد صفحه: ۳۴ دسته بندی: روانشناسی

- روان‎شناسی در صنعت روان‎شناسان بیش از آنچه ما تصور می‎کنیم می‎توانند در کارخانجات مثمرثمر واقع شوند. فعالیت و راهنماییهای آن فقط به تست و آزمون‎های روانی منتهی نمی‎شود بلکه در موارد روابط، روحیه و طرز فکر، عادات، شخصیت و بهبود زدگی افراد نیز اظهارنظر می‎نمایند. شغل روان‎شناسان صنعتی بیشتر جنبه‎ی مشورتی دارد و علاوه بر حل مشکلات فری از فکر و تجربه‎ی او در موارد مختلف صنعتی، ...

تعداد صفحه: ۵۸ دسته بندی: روانشناسی

مقدمه: فروید در سال 1935 اعلام کرد که سال 1912 نقطه اوج تحقیقاتش در روانکاوی بوده است. او افزود: «از زمانی که به طرح نظریه وجود دو نوع غریزه (غریزه زندگی و غریزه مرگ) پرداختم و شخصیت روانی را (د رسال 1923) به سه بخش خود، فرا خود و نهاد تقسیم کردم، تا به امروز هیچ مفهوم تعیین کننده دیگری را در عالم روانکاوی مطرح نکرده ام.» کارن هورنای در سال 1913 تحصیلات پزشکی و دوره آموزش روان ...

تعداد صفحه: ۸۲ دسته بندی: ادبیات فارسی

سعدی شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی یکی از بزرگترین شعرای ایران است که بعد از فردوسی آسمان زیبای ادبیات فارسی را با نور خود روشن ساخت و او نه تنها یکی از بزرگترین شعرای ایران بلکه یکی از بزرگترین سخنوران جهان می باشد . ولادت سعدی در سالهای اول سده هفتم هجری حدودا در سال ۶۰۶ ه.ق در شهر شیراز میباشد . زندگی نامه شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی یکی از بزرگترین شعرای ایران است که بعد از ...

تعداد صفحه: ۴۱ دسته بندی: زندگینامه مشاهیر و بزرگان

قرن دوم امام مسلم بن حجاج، ابوالحسن الغشیری النیشابوری آن پیشوا و آن حجت در شناخت احادیث «صحیح» از سقیم، مسکن وی در بالای محله و مجاز بود و تجارتگاه او دَرخان = (کاروانسرا) محمش و زندگیش از ضیاعی که در ناحیه استوا داشت گذران می شد و در شب یکشنبه پنج شب مانده از رجب سال دویست و شصت و یک درگذشت. رحمت خدا بر او باد، گورش در سر میدان زیاد است و کتابهای زیادی نوشته است. کتاب المسند ...

تعداد صفحه: ۳۸ دسته بندی: حقوق و فقه

فصل اول : اصول کلی اصل 1 نوع حکومت ایران "جمهوری اسلامی" است که ملت ایران در پی انقلاب اسلامی پیروزمندش در همه‌پرسی دهم و یازدهم فروردین سال یکهزاروسیصد وپنجاه و هشت هجری شمسی با اکثریت 98/2% به آن رأی مثبت داده است. اصل 2 نظام جمهوری اسلامی نظامی است توحیدی بر پایه فرهنگ اصیل و پویا وانقلابی. اسلام، با تکیه بر ارزش و کرامت انسان، مسئولیت او درباره خویش نقش بنیادی تقوا، در رشد ...

تعداد صفحه: ۸۲ دسته بندی: زندگینامه مشاهیر و بزرگان

ابوسعید محمد بن سرخ نیشابوری نام وی به عنوان استاد نظامی عروضی در تاریخ آمده است و از وی با عناوین فاضل و دانشمند یاد کرده اند که شاگرد و مرید ابوالهیثم (احمد بن حسن جرجانی) بود. در سیاق التاریخ آمده که او شعر نیز می گفته و در اواخر قرن پنجم در نیشابور وفات یافته است. حسن بن علی بن قاسم بن عبدشادیاخی تنها دانشمندی که به شادیاخی ذکر شده است او مکنی به ابوبکر بوده و در کتاب انساب ...

تعداد صفحه: ۱۵ دسته بندی: زندگینامه مشاهیر و بزرگان

مقدمه از صفات بارز این دانشمند حقیقت پژوه ، روح حساس و عدالت جوی او است این دانش مرد ، در عین استغراق در تفحصات علمی، به امور اجتماعی و سیاسی نیز عنایت خاص داشت ،و هر گاه اهل علمی را به بلا مبتلا می دید یا قوم وملتی را در جنگ رفتار غیر عادلانه یا در وضع غیر طبیعی مشاهده می کرد ، از خود گذشتگی دریغ نمی ورزید ، بر سبیل مثال ، با حمله فرانسه و انگلیس به کانال سوئز مخالف بود ، و آن ...

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت